BESIP: Teplé počasí přineslo zahájení motorkářské sezóny
Jarní počasí přilákalo na silnice opět větší počet motocyklistů. Rok 2018 byl pro motocyklisty doslova tragický. Celkem bylo usmrceno 91 motocyklistů – nejvíce od roku 2010.
Brzdná dráha a rizika předjíždění a odbočování
Motorkáři by měli mít pořád na paměti, že jejich brzdná dráha se především na mokru výrazně prodlužuje. „První jarní vyjížďky jsou obzvlášť náročné, protože řada motocyklistů několik měsíců na svém stroji neseděla. V stínu přitom na silnici může ještě být po ránu a večer námraza nebo mokrá vozovka. Překvapit může i štěrk, písek či větve, které na silnicích po zimě zůstávají. S nadsázkou řečeno je kombinace studený stroj a studený motorkář sama o sobě riziková,“ řekl Neřold. Důležité je zmínit i to, že automobily díky moderním asistenčním systémům mohou naplno brzdit i v zatáčce, což motorka nemůže.
Je také dobré pamatovat na to, že za větší automobily, jako jsou SUV či dodávky, je z motocyklu špatně vidět, není tedy příliš bezpečné taková vozidla předjíždět. Před začátkem motocyklové sezony je důležité zkontrolovat také technický stav motocyklu. Návštěvníci se proto dozvědí důležité informace, na co se po zimě při kontrole motorky zaměřit, aby návrat za řídítka proběhl hladce a bezpečně.
Je také dobré pamatovat na to, že za větší automobily, jako jsou SUV či dodávky, je z motocyklu špatně vidět, není tedy příliš bezpečné taková vozidla předjíždět. Před začátkem motocyklové sezony je důležité zkontrolovat také technický stav motocyklu. Návštěvníci se proto dozvědí důležité informace, na co se po zimě při kontrole motorky zaměřit, aby návrat za řídítka proběhl hladce a bezpečně.
Motocyklisté patří k nejzranitelnější účastníkům silničního provozu. Rok 2018 byl pro motocyklisty doslova tragický! Celkem bylo usmrceno 91 motocyklistů – nejvíce od roku 2010; meziročně bylo usmrceno o 27 motocyklistů více, tj. + 42 %! Uvedenou negativní bilanci podtrhuje také 488 těžce zraněných motocyklistů, meziročně o 70 více, tj. + 17 %. V roce 2018 byl evidován historicky nejvyšší (16,1 %) podíl motocyklistů na všech usmrcených osobách, přibližně každá 6. usmrcená osoba byla motocyklistou! S podílem 19,8 % pak každá 5. těžce zraněná osoba byla motocyklistou – opět historicky nejvyšší podíl.
Nejvíce fatálních následků: 35-44 let
Vinou řidičů motocyklů ve věkové kategorii 35/44 let bylo usmrceno 20, resp. těžce zraněno 73 motocyklistů. Celkově bylo v této věkové kategorii v roce 2018 usmrceno 35 motocyklistů, dalších 129 bylo těžce zraněno.
Příčiny: rychlost, alkohol, přilby
Nejčastější příčinou usmrcení motocyklistů bylo nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky (zatáčka, klesání, stoupání, šířka apod.), v důsledku uvedené příčiny bylo usmrceno 27 motocyklistů, tj. 30 %; 13 motocyklistů bylo usmrceno (14 %) v důsledku nedání přednosti při odbočování vlevo. V obci usmrceno 20 motocyklistů (22 %), mimo obec pak 71 motocyklistů (78 %); v obci bylo těžce zraněno 221 motocyklistů (45 %), mimo obec pak 267 motocyklistů (55 %).
Motocyklisté pod vlivem alkoholu a návykových látek zavinili 7 % nehod zaviněných motocyklisty, při nichž bylo 12 % motocyklistů usmrceno, 9 % těžce a 6 % lehce zraněno. Nejvíce nehod (56), usmrcených (2), těžce (10) i lehce zraněných (36) motocyklistů jde na vrub motocyklistům pod vlivem alkoholu 1,5 ‰ a vyšší!
Motocyklisté pod vlivem alkoholu a návykových látek zavinili 7 % nehod zaviněných motocyklisty, při nichž bylo 12 % motocyklistů usmrceno, 9 % těžce a 6 % lehce zraněno. Nejvíce nehod (56), usmrcených (2), těžce (10) i lehce zraněných (36) motocyklistů jde na vrub motocyklistům pod vlivem alkoholu 1,5 ‰ a vyšší!
Se stejnou samozřejmostí jako je pro řidiče automobilu použití bezpečnostních pásů by měli motocyklisté použít přilbu. Z následků dopravních nehod motocyklistů je, bohužel, zřejmé, že ne vždy se tak děje.V období let 1993 – 2018 nepoužilo 19 % usmrcených motocyklistů přilbu!!! V případě těžce zraněných to bylo 16 % a u lehce zraněných 14 %.V roce 2018 nepoužilo 5,5 % usmrcených motocyklistů přilbu, v případě těžce zraněných to bylo 4,5 % a u lehce zraněných 3,0 %. Meziročně bylo evidováno o 1 usmrceného a 6 těžce zraněných motocyklistů, kteří nepoužili přilbu, více.