Černý hazard, fenomén dnešní doby, který postupně střídá ten legální. Řeší to vůbec někdo?
Podle médií státní dozor v potírání černého hazardu přináší výsledky. Celní správa se dlouhodobě zaměřuje na boj proti nelegálnímu hazardu. Více se k tématu a hrozbě jménem černý hazard vyjadřuje Miloslav Bohůnek, manažer rozvoje podnikání z CEC Praha a.s., sítě Star Casino. Skutečně je tomu tak?
Černý hazard je aktuálně fenoménem současné doby i let předešlých. Bohužel nebyl v médiích ani napříč politickým spektrem efektivně řešen a komunikován a dnes v roce 2024 narostl do rozměrů, troufneme si říct větších než legální trh s hazardními hrami. Ať už se jedná o kamenné pobočky nebo online prostředí. Co tomu napomohlo? Ve spoustě měst, kde je nebo nově vznikla prohibiční zákazová vyhláška, jako jsou například města Praha, Děčín, České Budějovice, Ostrava, Ústí nad Labem a mnoho dalších měst napříč celou Českou republikou, došlo poté k ukončení všech aktivních povolení u legálních provozovatelů. V těchto městech záhy obklopil a nahradil legální trh ten nelegální, což deklarují články z dostupných médií napříč celou Českou republikou a realita, kterou musí na denní bázi řešit Celní správa a orgány příslušné k ukončení těchto černých provozoven, které vytvářejí jenom zlo, nepřináší žádný daňový výnos a hází tak špatné světlo na legální provozovatele.
Jsou vůbec nějaká efektivní řešení?
Je potřeba více tento problém komunikovat napříč všemi médii, aktivovat vedení měst včetně městské a státní policie, politické strany a ruku v ruce s celní správou tak, aby vznikla maximální možná efektivita dostávat správné informace a včas lokalizovat, kde černé herny jsou nebo by potenciálně mohly vzniknout. Je potřeba radikálním způsobem omezit další vznik prohibičních vyhlášek, které ve většině případů vznikají na základě nepodložených argumentů, které nemají žádný reálný základ a často jsou jen politickým rozhodnutím. V každém městě, kde vznikne zákazová vyhláška je potřeba se okamžitě zaměřit na místa, kde byl legální provoz zakázán, protože tam se zpravidla poté černé provozovny objevují a zároveň se zaměřit i na majitele těchto nebytových prostorů, které poté pronajímají a podporují tím nelegální hazard. Díky tomu by mohla státní či městská policie detekovat a monitorovat dané místo, a pokud zaznamenají tento nešvar, mohou to předat dále k dořešení Celní správě ČR.
Pak by se následně vytvořil obrovský tlak na odstranění všech těchto provozoven z měst s problematikou černého hazardu, kterou umocnila úplná prohibice hazardních her. Je potřeba intenzivně informovat města o aktuálních přísných pravidlech legálních provozovatelů a dopadů, které způsobí právě úplný zákaz, který nedoporučuje ani Ministerstvo vnitra, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, protože dobře vědí, že úplná prohibice všeobecně nic neřeší a pouze vytváří prostor pro šedou zónu a je úplně jedno, jestli se bavíme o zákazu hazardu nebo čehokoliv jiného. Pokud chtějí stát a města po tvrdých dopadech konsolidačního balíčku efektivně hospodařit, tak se musí dívat tam, kde jim finance utíkají. Bohužel na to pak doplácejí převážně daňoví poplatníci.
Proto si myslíme, že by se měl černý hazard v roce 2025 dramatickým způsobem potlačit, analyzovat a dostat většinu černých heren ze všech měst pryč tak, aby to neházelo špatné světlo na legální provozovatele, kteří aktuálně musejí provozovat v jednom z nejtvrdších zákonů v Evropě. Aby tak v první řadě nemusel stát neustále hledat finanční prostředky, jak pomoct městům motivovat současnou mládež a děti v rámci různých sportovních aktivit nebo hledat řešení s financováním infrastruktury měst nebo a to si myslím je velmi podstatné, vynakládat obrovské finanční prostředky na prevenci nebo léčbu patologického hráčství, kriminalitu spojenou s nelegálním hazardem, která vzniká na základě toho, že mohou v provozovnách hrát neregistrovaní hráči, mladiství, drogově závislí a jiní a ti pak právě vytvářejí zvýšený dopad na kriminalitu v daném městě. Měli jsme tu možnost jen za letošní rok 2024 navštívit desítky měst, kde proběhla různá jednání, jak s vedením města, tak i občany a zjistit, navnímat, co jsou v současné době jejich potřeby a kam by potřebovali efektivně utrácet peníze z rozpočtu města.
Dále pak jak vlastně vnímají hazardní hry na svém území, zda mají správně nastavenou regulační obecně závaznou vyhlášku nebo by bylo potřeba ji aktualizovat, nově aktivovat, tím pak můžeme mít společně efektivně hazardní hry pod kontrolou. Jak efektivně vynaložit prostředky z výnosu z hazardní daně a díky těmto jednáním a pravidelným poskytováním důležitých informací o vývoji hazardních her napříč celou ČR můžeme společně předcházet úplným prohibičním vyhláškám a eliminovat právě šedou zónu, která by poté vystřídala legální provozovatele. Naší prioritou je provozovat kvalitu, ne kvantitu a efektivně pojmenovat místa, kde jsou aktuálně hazardní hry povoleny. Všeobecně jsou hazardní hry vnímány právě díky dopadům černých heren dost negativně a cílem je to radikálně změnit.
Je třeba se rozhlédnout, v jakém stavu jsou dnes některá města nebo obce a jak moc by jim v současné době pomohlo investovat do jejich infrastruktury. Díky našim návštěvám musíme říct, že je občas šílené vidět, v jakém stavu je všeobecně infrastruktura měst a obcí nebo dětská hřiště a ruku v ruce s tím spojená podpora sportovních klubů a kulturních aktivit, na které nejsou v rozpočtech peníze. Pojďme společně hledat, jak finance do rozpočtů měst a obcí dostat. Černý hazard to nevyřeší!
Dvousečná tvář regulace hazardu
Jsme neustále pod obrovským tlakem samosprávy nebo celní správy dodržovat přísná restriktivní nařízení a bohužel pak dochází občas i k bizarním a absurdním situacím a pokutám. Pro představu nám například v jedné provozovně nefungovaly kvůli vybité baterii hodiny, které mají ze zákona sloužit hráčům pro kontrolu jejich času stráveného hraním v dané provozovně, a následně jsme za to dostali pokutu. Je tohle správné řešení, když ve vedlejší obci s prohibiční vyhláškou je několik černých heren, které státu neodvádí daně a mají pouze negativní dopady spojené s kriminalitou, patologickým hráčstvím, podporou hraní u nezletilých a další jevy s tím spojené! Je tohle řešení, pokutovat za banální přestupky legálního provozovatele nebo se efektivně zaměřit na nelegální provoz?
Tím ale nechceme říct, že bychom nedbali na veškerá dodržování zákona hazardních her. Naopak naší snahou je v maximální možné míře dodržovat všechna tvrdě nastavená restriktivní opatření, která určuje novela loterijního zákona o hazardních hrách. Máme s tím spojené obrovské provozní náklady a i přesto jsme pod neustálým drobnohledem celní správy, která nás pak pokutuje i za banální přestupky. Je tohle správné? Není!
Pojďme hledat efektivně společná řešení, jak my jako provozovatelé přísně regulovaných hazardních heren můžeme ruku v ruce se státem a celní správou dostat černý hazard minimálně z větší části pryč z ulic a konečně po tolika letech změnit veřejné mínění o tom, že se na hazardní hry nemusí nahlížet jen negativně, jako tomu bylo v minulosti.
Zákony v minulosti neměly tak restriktivní opatření a zároveň obce neměly pravomoc zakázat hazardní hry na svém území. Tento stav umožnil exponenciální růst herních automatů v České republice, kterých bylo v roce 2012 téměř 100 tisíc. Tím by se dalo říct, že na tak malou republiku to působilo, jako když jste v Las Vegas. Roky do současnosti pak trvalo snižovat počty herních zařízení na celém území České republiky a to se aktuálně podařilo podle nových čísel na současných zhruba 23 tisíc zařízení. Bohužel to nešlo efektivněji řešit ze dne na den, protože to navazovalo jak na vývoj nových zákonů o hazardních hrách, tak na vydaná platná povolení, která postupně dobíhala včetně účinnosti zákazových vyhlášek. Díky tomu bohužel hazardní hry v minulosti opravdu do určité míry ničily lidem rodiny a vytvářely velice negativní půdu pro následnou trestnou činnost a to se samozřejmě zakořenilo v nás všech. Na tohle období určitě není nikdo z provozovatelů hazardních her pyšný.
Poslední roky se přesouvají hazardní hry pouze z kvantity do kvality a vše jde ruku v ruce i s novou platnou úpravou loterijního zákona, která vyšla v platnost 1. ledna 2024. Chceme udržovat vztahy s vedením měst a obcí, efektivně komunikovat se státem, Celní správou ČR, městskou či státní policií a jen díky tomu můžeme vytvořit bezpečné prostředí a stabilitu našeho podnikání. O stabilitu usilujeme posledních pár let a to je náš dlouhodobý cíl. Nedopusťme, aby se legální zábavní průmysl dostal do stínu černého hazardu.