Češi letos utratí za Silvestra výrazně méně než loni, v průměru 1800 korun

V loňském roce dosáhly silvestrovské výdaje Čechů rekordní sumy zhruba 14 miliard korun. Letos budou tržby příslušných prodejců výrazně nižší, kolem deseti miliard. Češi totiž z velké části vypustí silvestrovské zájezdy a pobyty, což byl loňský hit. Razantně přitom omezí také výdaje za pyrotechniku, částečně pak i za alkohol. Výdaje za alkohol dále snižuje skutečnost, že letošní Silvestr nebude mít udělenu výjimku ze zákazu nočního vycházení. Příchod do nového roku tak lidé budou slavit prakticky výhradně v interiéru, v soukromých objektech, což dramaticky utlumí silvestrovské impulsivní nákupy alkoholu v hospodách, v restauracích či u stánků.    

Popularita silvestrovských pobytů až do loňska citelně stoupala, loni se jich podle dat agentury Invia prodalo meziročně o desetinu více. Letos však dojde k propadu až kolem devadesáti procent. Prim totiž běžně hrávají „lyžařské“ destinace Rakousko a Itálie, z těch prosluněných přímořských pak Egypt a Dubaj, přičemž populární jsou také třeba maďarské termální lázně. V mnoha z těchto míst bude letos oslava Silvestra kvůli pandemii koronaviru omezena, či zcela vyloučena.   

Silvestra každoročně slaví přibližně 85 procent dospělé české populace. Nelze vyloučit, že letos bude toto číslo i citelně nižší, jelikož mnohé lidi odradí zákaz vycházení a uzavření hospod či restaurací. Ti, kteří příchod roku 2021 oslaví, letos za silvestrovské radovánky dají v průměru 1800 korun, o 450 korun méně než loni. Tato suma zahrnuje výdaje za potraviny (průměrně 1100 Kč), alkohol (průměrně 600 Kč) či pyrotechniku (průměrně 100 Kč), nikoli ovšem za silvestrovské zájezdy a pobyty. Dramaticky klesnou zejména výdaje za pyrotechniku, z loňských průměrných více než 500 korun.  

Celkově Češi letos vydají za Silvestra, včetně silvestrovských zájezdů a pobytů, zhruba deset miliard korun. Z hlediska obchodníků tak Silvestr i letos zůstane druhou nejvýnosnější sváteční příležitostí, umisťuje se po suverénně vedoucích Vánocích a před Velikonocemi.   

Předsilvestrovských nákupů se týká to samé, co těch předvánočních. Stále častěji je Češi uskutečňují prostřednictvím e-shopů, což letos znatelně zvýrazňuje pandemická situace. V roce 2014 činil podíl předvánočního obratu tuzemských e-shopů na celkových maloobchodních tržbách za celé čtvrté čtvrtletí 8,5 procenta. V roce 2016 to bylo historicky poprvé přes deset procent, předloni už 14,2 procenta. Letos se podle odhadu poprvé v dějinách přiblíží hodnotě dvaceti procent. Podobně citelným tempem roste podíl předsilvestrovských nákupů uskutečňovaných online.  

Lukáš Kovanda, Ph.D. 
Národní ekonomická rada vlády (NERV) 
Hlavní ekonom, Trinity Bank 

Print Friendly, PDF & Email

You may also like...