Česká pošta letos cílí na ztrátu 800 milionů korun
Česká pošta, jeden z největších zaměstnavatelů v zemí, nechystá propouštění, ani žádné zdražování svých základních služeb typu zasílání dopisů a zásilek. Včera to uvedl generální ředitel podniku Roman Knap v rozhovoru s Lukášem Kovandou v pořadu TV Nova „Naše Česko“ (zde).
Knap rovněž řekl, že Česká pošta za letošní rok cílí na výsledek hospodaření v podobě ztráty přibližně 800 milionů korun. Ztráta by tak podle něj měla být o zhruba půl miliardy korun nižší než za loňský rok. Dodatečné náklady pandemie, jež se do ztráty promítají též, vyčíslil za uplynulých dvanáct měsíců na zhruba 70 milionů korun. Pošta doplácí na to, že počínaje rokem 2018 z různých důvodů neobdržela od státu platbu za poskytování univerzálních služeb čítající 1,5 miliardy korun ročně. Dohromady tak podnik nyní kvůli tomu přichází už takřka o šest miliard korun, vypočetl Knap.
Knap uvedl, že Česká pošta je letos dostatečně připravena na tradiční adventní nápor. Balíky bude podle jeho předběžných slov schopna odbavovat ještě 21. prosince, což je pozdější datum, než jaké zatím uvedla konkurence.
Šéf České pošty ovšem potvrdil dřívější varování, o němž již média informovala, že pokud nedojde k významné změně ve struktuře podniku, hrozí mu ekonomický kolaps. Struktura by nově měla vypadat tak, že dojde k striktnímu oddělení dotovaných a komerčních aktivit České pošty, přičemž dané dvě části se rozdělí do dalších podčástí.
V příštím roce Česká pošta navzdory nárůstu nákladů a obecné inflaci neplánuje zdražování svých základních služeb typu zasílání dopisů a zásilek. Nechystá se ani propouštět. Finančně se svoji situaci snaží vylepšovat kromě jiného prodejem již nepotřebných budov, což je vzhledem k současným cenám nemovitostí a úrovni technologického rozvoje ekonomicky opodstatněný krok.
Snížení počtu poboček takové, jež by stále bylo v souladu s příslušnou legislativou EU, by podle Knapa přineslo podniku úsporu zhruba jedné miliardy korun, musí k němu však existovat politická vůle. Pobočky České pošty zejména na venkově plní roli míst sociálního kontaktu, senioři hojně využívají pošt k osobnímu vybírání svých důchodů.
Česká pošta zaměstnává necelých 28 tisíc pracovníků a patři mezi čtyři největší zaměstnavatele v zemi, vedle automobilky Škoda Auto, Agrofertu a Českých drah.