České dráhy loni investovaly přes miliardu korun do moderního servisního zázemí
České dráhy v uplynulém roce výrazně investovaly do moderního servisního zázemí pro své vlaky. Národní dopravce proinvestoval do nových staveb, technologií a údržby a modernizace stávajících technologií přes 1,1 miliardy korun. V průběhu roku začala stavba hned dvou zbrusu nových hal na pro údržbu vlaků. V masivních investicích do servisního zázemní plánuje dopravce pokračovat i nadále, na investice má do roku 2028 připraveno až 10 miliard korun.
„Společně s rychlou modernizací našeho vozidlového parku jde ruku v ruce i modernizace zázemí, kde se o nové vlaky staráme. Moderní jednotky a lokomotivy jsou po strop nabité elektronikou, a proto musíme investovat do moderního strojního vybavení, technologií a zázemí, abychom je udržovali ve špičkové kondici pro bezpečný a spolehlivý provoz. Jen s kladivem a šroubovákem si už dávno nevystačíme. Servis a péče o železniční vozidla navíc představuje důležitý pilíř podnikání Českých drah, který chceme nabízet i dalším subjektům,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
„V roce 2024 jsme do nových staveb, technologického zázemí, strojů a technologií proinvestovali přes 715 milionů korun. Dalších více než 380 milionů pak zamířilo do oprav a údržby stávajících budov a zařízení, včetně například kolejišť v depech,“ doplňuje místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus a pokračuje: „Největší objem prostředků logicky směroval do nových staveb a infrastruktury. V průběhu loňska jsme zahájili stavby hned dvou úplně nových hal pro moderní údržbu, a to v Chebu a také v Havlíčkově Brodě. Letos v tomto tempu budeme pokračovat. Čeká nás zahájení rekonstrukce haly pro údržbu v olomouckém depu a také chceme odstartovat stavbu velké tříkolejné haly v Českých Budějovicích.“
Mezi další významné loňské investice patří také například dokončení rozsáhlé obnovy vjezdové části kolejiště Střediska údržby Praha Jih nebo zprovoznění nového měřicího lisu v olomouckém depu, který zajišťuje správné nastavení všech parametrů podvozků železničních vozidel.
Díky rozsáhlému programu modernizace kolejových vozidel, který počítá s investicemi v příštích 10 letech v objemu až 160 miliard Kč, nahradí množství dříve tradičních vozidel nové jednotky, pro které je právě nutné vybudovat odpovídající servisní zázemí.
Foto: archív ČD