Chytré zařízení HARDWARIO hlídá klima v lesích i motory ve výrobních linkách

Internet věcí patří k fenoménům dnešní doby. Téměř jakákoliv věc se dá připojit k internetu a ovládat na dálku či dále zlepšovat na základě nasbíraných dat. Vynález nového tisíciletí využíváme v čemkoliv, co má přívlastek chytré – ve věcech běžného užívání, jako jsou třeba hodinky či ovládání domácnosti, stojí na něm ale i každodenní život v moderních metropolích. Velké zastoupení má internet věcí také ve výrobě, kde pomáhá například s měřením produktivity strojů a zefektivňováním jejich výkonu. To se v obratu firem projevuje značnou finanční úsporou.

Liberecký startup HARDWARIO vznikl v roce 2016. Jeho zakladatelem je Alan Fabik, který má kolem sebe v současnosti dvacetičlenný tým. Od počátku fungování se firma zaměřuje na projekty, které usnadňují život firmám i jednotlivcům za pomoci internetu věcí. Její zařízení je naprogramováno tak, aby monitorovalo a vyhodnocovalo data podle přání zákazníka. „Tam, kde firmy potřebují cokoliv změřit – výkon, teplotu, přehřívání motoru, nastupujeme my. Podle potřeby dokážeme sestavit zařízení, které bude v intervalu, který si zákazník zvolí, vyhodnocovat data. A to za pár stovek měsíčně,“ říká zakladatel firmy Alan Fabik. V kolínské automobilce TPCA tak například chytré zařízení sleduje přehřívání motorů. „Firmě jsme ušetřili stovky tisíc tím, že včas rozpoznáme, kdy hrozí výpadek linky,“ vysvětluje Fabik. Výhodou zařízení je navíc také to, že běží roky na baterie a odesílá data za pomoci internetu. Třeba i z míst, kde to donedávna bylo nemyslitelné. Klima tak sleduje v lesích ve Velké Británii, kvalitu ovzduší zase v liberecké zoo. 

CzechInvest & Hardwario

Program v Londýně nás nakopl k otevření zahraniční pobočky,“ říká zakladatel projektu HARDWARIO Alan Fabik.

CzechInvestem se startup HARDWARIO zúčastnil programu Czech Accelerator v Londýně u místního partnera – coworkingového centra Impact Hub King´s Cross. Program sestával z individuálních konzultací s odborníky a předem domluvených setkání s potenciálními obchodními partnery. Pobyt byl zaměřen na obchodní strategii produktu tak, aby se lépe přizpůsobil britskému trhu. Zástupci firmy měli možnost ověřit si také zpětnou vazbu od místních zákazníků. „V Londýně jsme díky podpoře CzechInvestu měli pocit, že jdeme do známého prostředí. Měli jsme otevřené dveře u expertů na britský trh, zajištěné zázemí v centru města a kontakty na správné lidi. Nakoplo nás to k otevření vlastní pobočky v britské metropoli,“ popisuje Fabik.

Firma se s CzechInvestem účastnila také mezinárodní startupové konference Unbound London, kde ji návštěvníci mohli nejen zastihnout na výstavním stánku, ale i vidět prezentovat na pódiu před několikatisícovým publikem. V roce 2020 následovala největší vzdělávací konference v Evropě BETT London. 

Stejně jako v České republice má HARDWARIO i v Británii ambici vzdělávat v oblasti internetu věcí mladé lidi. Děje se tak například pomocí navržené chytré stavebnice, kterou si studenti v několika britských i českých školách nejprve sami sestaví a naprogramují.

V tuzemsku jsou zase novinkou kurzy internetu věcí pro IT nadšenkyně, které HARDWARIO pořádá společně s neziskovou organizací Czechitas. „V Británii nám došlo, že naším posláním je inspirovat vynálezce zítřka a učit je dovednostem, které jsou v novém tisíciletí nezbytné. Ať už se jedná o mladé studenty, jejichž vzdělávací osnovy zastarávají, či o starší generace vynálezců,“ zmiňuje Fabik. Poukazuje tak na upadající zájem o technické obory jdoucí ruku v ruce s jejich nízkým zastoupením ve školních osnovách i na nedostatek žen v těchto perspektivních oborech.

Vedle pobočky ve Velké Británii by firma chtěla do budoucna expandovat také do Německa a Belgie. Rozjíždí také měsíční paušál na správu zařízení HARDWARIO ve firmách. „Plánů máme mnoho, v poslední době nám dělá radost také to, že se přes firmu Vodafone, od které jsme v roce 2018 získali ocenění Nápad roku, podařilo získat zakázku od britského ministerstva životního prostředí,“ uzavírá Fabik. 

Print Friendly, PDF & Email

You may also like...