Citroën C5 Aircross – nejpohodlnější SUV

Obliba automobilů SUV, tedy Sport Utility Vehicle, což v překladu znamená sportovní užitkové auto, nepřestává růst. Jejich oblíbenost spočívá především v kombinaci terénních a městských vlastností, vyšší světlé výšky, bezpečnosti a komfortu. Podle automobilky Citroën je nejpohodlnějším SUV jí vyráběný automobil C5 Aircross. Že je tomu skutečně tak jsme se měli možnost přesvědčit během týdenního testování, které nám umožnilo české zastoupení francouzské automobilky.

Nová generace modelu C5 nepřipomíná své předchůdce téměř ničím a aby to výrobce zdůraznil, dostal vůz do názvu přídomek Aircross. Namísto sedanu či kombi je tady SUV, jehož technika je spřízněná s jinými modely skupiny PSA, přičemž nejblíže má k Peugeotu 3008. Pokud však postavíte tyto vozy vedle sebe, tak byste si vůbec nepomysleli, že mají něco společného a tento pocit máte i po usednutí dovnitř, když Citroën si zachová svojí tradiční avantgardu.

 Pro spokojenost zákazníků…

Citroën C5 Aircross se inspiroval konceptem Citroën Aircross z roku 2015 a po úspěšném uvedení SUV C3 Aircross na trh v roce 2017 pokračuje v ofenzívě v segmente SUV. Citroën tak naslouchá svým zákazníkům a plní jejich očekávání Inspired By You (Inspirovaný vámi). Inspiruje se totiž jejich uživatelskými zvyklostmi a očekáváním z hlediska technologií, šetrného přístupu k životnímu prostředí i přechodu na nové zdroje energií.

…a jejich pohodlí

SUV C5 Aircross je vybaven systémem Citroën Advanced Comfort a součástí podvozku je odpružení s tlumiči a hydraulickými dorazy Progressive Hydraulic Cushion přeměňujícími tuhost v závislosti na zdvihu kola. V podstatě se jedná o zdvojený tlumič, díky němuž může být hlavní tlumící část naladěna o něco měkčeji, aniž by to bylo v rozporu s bezpečností a ovladatelností vozidla. C5 Aircross tak zkrotil všechny možné překážky, od výmolů přes kanály po retardéry a jiné nerovnosti, v klidu a bez námahy, a vy máte pocit, jako kdybyste seděli na tichém a dynamickém létajícím koberci. Hydraulické dorazy vzešly ze zkušeností značky Citroën v automobilových závodech a poprvé byly představeny, vyzkoušeny a otestovány u vítězných vozů ZX Rally Raid, především v Rallye Dakar již v roce 1994.

K dosažení maximálního jízdního komfortu pak přispívají sedadla Advanced Comfort, jež mají za úkol redukovat nerovnosti vozovky. Automobil disponuje inteligentním protiprokluzovým systémem Grip Control známým z modelu Peugeot 3008 optimalizujícím pohon předních kol podle typu a sjízdnosti povrchu, po kterém se vůz pohybuje. Kontrolu nad řízením systém stále přenechává řidiči, ten se ovšem kdykoliv může spolehnout na inteligenci systému v režimu Standard nebo ovladačem zvolit některý z dalších režimů: Sníh, terén, písek, 4×4, ESP Off.

Komfort C5 nechybí

Když jsme usedli za volant, ocenili jsme v první řadě bohatě polstrovaná pohodlná sedadla, z nichž je dobrý výhled ven. 

Základní výbava Live používá klasický přístrojový štít s ručičkovými ukazateli, ten je pak od verze Feel nahrazen digitálním sdruženým palubním přístrojem s úhlopříčkou 12,3 palce, jehož jednotlivá zobrazení lze měnit tlačítkem na levém rameni volantu. Je jich celkem pět, přičemž nechybí ani nastavení „Personal“, kdy si můžete zvolit vlastní nastavení. Přístroj byl dobře čitelný i při stížených světelných podmínkách.

Na vysoké úrovni je akustická izolace vozu. Přední dvojitá vrstvená skla s izolační vrstvou výrazně snižují hluk z pohybu pneumatik a aerodynamický hluk, čímž posádce zabezpečují mimořádné odizolování od vozovky, kdy jsme měli pocit, jako kdybychom se nacházeli v ochranné ulitě. Zvláštní pozornost je věnována i odizolování motoru. Optimální komfort zabezpečuje i systém čistění vzduchu nazvaný AQS  „Air Quality System“ detekující znečištění venkovního vzduchu který odfiltruje automatickým nastavením režimu cirkulace vzduchu.

Zajímavostí je možnost polohovat sklon opěradla zadních sedadel, jejichž sedáky i opěradla jsou však poněkud kratší,

Třicet kombinací vzhledu exteriéru, pět stylů interiéru

C5 Aircross SUV poskytuje široké možnosti personalizace, když nabízí třicet kombinací úprav exteriéru pomocí sedm laků karosérie a tří balíčků Pack Color. Barvy lze kombinovat s černou střechou. Úpravy na míru nabízí i kabina, kde je na výběr pět různých stylů interiéru kladoucích důraz na jas, teplotu a jemnost.

SUV C5 Aircross je dlouhé 4500 mm, široké 1840 mm a vysoké 1670 mm. Základní objem zavazadlového prostoru 580 litrů lze zvětšit až na 1630 litrů. Jeho podlaha je dvojitá dlouhá 970 mm a široká mezi podběhy 1170 mm. Při nakládání je třeba zvedat předměty přes hranu vysokou 730 mm. Přístup do zavazadelníku usnadňuje elektrické otevírání jeho víka a to buď tlačítkem zámku nebo bezdotykovým pohybem nohy pod nárazníkem.

Motorizace v benzínu i naftě

C5 Aircross se vyrábí v šesti různých motorizacích, mezi nejsilnější 1.6 PureTech 180 S&S EAT8 a nejslabší 1.2 PureTech 130 S&S MAN6 je rozdíl 37kW (50 koní). Rozdíl v udávané spotřebě je pak zanedbatelných 0.4l/100km. C5 potěší jak příznivce benzínu, tak nafty, motorů je totiž stejně – tři od každé motorizace.

Vedle manuální převodovky je dostupná i verze s osmistupňovou automatickou převodovkou 1.2 Puretech 130 S&S EAT8 ve spojení s výbavou LIVE. Za automatickou převodovku oproti běžné manuální šestistupňové spojené se stejným benzínovým agregátem si připlatíte sto tisíc. C5 Aircross se momentálně vyrábí pouze ve variantě s pohonem předních kol, pokud požadujete pohon obou náprav, musíte se poohlédnout jinde.

Automatická osmistupňová převodovka si z našeho pohledu zaslouží jen samou chválu. Vysoký počet převodů znamená totiž malé rozestupy mezi navazujícími kvality, kdy převodovka stále řadí a udržuje tak motor v otáčkách maximálního točivého momentu. Výsledkem je velmi plynulá a zároveň dynamická jízda. Spotřebu paliva udává výrobce 4,7 až 4,9 litru, my jsme se pohybovali na hodnotě o litr vyšší, což přesto považujeme za velmi slušný ukazatel.   

Vyšší cena za komfort

Co se nám však zdá být vyšší, je jeho cena a to i přes bohatou výbavu, která je v ní obsažena. Přijatelná je ještě u základní verze Live se skvělým motorem 1.2 PureTech a manuální převodovkou, kdy činí 550.000 korun. Námi testovaný model Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi EAT8 však už vyjde na téměř 900.000 Kč a za tuto cenu můžete mít auta jiných značek, jež sice nemají většinou tak bohatou výbavu, ale zase nabízejí pohon všech kol (Karoq, Tiguan, CX-5, CR-V, Ateca, Kadjar Kuga, Korando). C5 Aircross si tak koupí zejména ten, komu se auto bude líbit vzhledově a zároveň nebude mít problém za něj utratit požadovanou částku.

Přichází hybridní verze

Od úterý 15. září je už i v České republice dostupná hybridní verze, jež v sobě spojuje nadstandardní technologie a konkurenceschopné provozní náklady. Doposud byla k dispozici na objednávku ve Francii od 39.950 €, ve dvou verzích Feel a Shine Pack pro soukromé zákazníky a ve dvou verzích Business a Business+ pro zákazníky firemní. Řada SUV C5 Aircross je tak nyní k dispozici se třemi typy motorů: benzínovým, dieselovým a plug-in hybridním. Hybridní plug-in verze dokonale zapadá do současné řady SUV C5 Aircross, výsledkem je široká nabídka pro soukromé i firemní zákazníky. S našimi zkušenostmi s tímto modelem díky pochopení ze strany českého zastoupení automobilky vás seznámíme v co nejkratší době.

Text a foto: Bohumil Brejžek

You may also like...