Do českých restaurací vstupuje technologie Gastro 4.0

Rozvoz jídla, bezkontaktní platby i mobilní číšník – to vše změnilo fungování restaurací k nepoznání. Pokud dnes chtějí podniky obstát v konkurenci, musí zapojit nástroje, které jim umožní fungovat efektivněji. Získají tak více času soustředit se na kvalitu služeb a spokojenost svých hostů.

Málokterý obor prošel za posledních 10 let tak výrazným vývojem jako oblast gastronomie. V této souvislosti se mluví i o gastru 4.0, protože do oboru vstupila automatizace stejně jako do oblasti výrobního průmyslu,” říká Igor Třeslín, ředitel společnosti Storyous, která restauracím nabízí moderní pokladní systémy. Sám působí v oblasti gastronomie více než deset let – stál u rozvoje Lunchtime, který informoval o obědovém menu, a nastartoval rozvozovou firmu PizzaTime, dnes známou jako Dáme jídlo.

Zatímco u zavedených podniků byla změna fungování provozu velkou výzvou, u nových restaurací je situace jednodušší. „Vedení si umí velmi dobře spočítat, kolik jim moderní nástroje ušetří času a práce. Dobrým příkladem jsou mobilní číšníci, přenosné tablety, do kterých obsluha zadává objednávky přímo u stolu hosta. V běžném provozu nachodí obsluha i více než 5 kilometrů denně, s naším tabletem ušetří až třetinu kroků – objednávku totiž odešle automaticky od stolu rovnou do kuchyně,” vysvětluje Třeslín.

S tím souhlasí i Luboš Kastner, spolumajitel nově otevřené pražské restaurace Červený Jelen, kde také využívají pokladní systém společnosti Storyous. „Provozujeme velkou, ale prémiovou restauraci, proto je pro nás velmi důležité, aby náš servisní tým šetřil zbytečný čas a kroky a veškerou pozornost pak věnoval hostovi,“ dodává Luboš Kastner.  

Lepší naskladňování na základě dat
Nové pokladní systémy navíc přináší vedení podniku obrovskou konkurenční výhodu – informace o zvyklostech zákazníků. „Data se v restauracích a bistrech pořád podceňují. Pokud se ale podniky věnují jejich analýze, pomůže jim to nejen lépe plánovat nabídku, ale jednodušeji celý byznys řídit a kontrolovat,” vysvětluje Kastner. Restaurace se prostřednictvím dat dozví, kdy je největší zájem o obědy, ve kterých měsících si lidé nejčastěji dávají rybu a kolik zboží nakoupit, pokud předpověď hlásí deštivý víkend.

Jídlo přijede za hostem
Oběd přivezený z oblíbené restaurace až do kanceláře je dnes standardem pro řadu pracujících. Před deseti lety jsme si telefonicky objednali maximálně pizzu. „Když Wolt začínal, obsluhoval jen ta největší města. Dnes rozvážíme v 70 městech světa, držíme skvělou průměrnou dobu doručení a každý měsíc přibývají nové restaurace, které chtějí nabízet rozvoz jídla,“ říká Jan Foret, ředitel společnosti Wolt pro Česko a Slovensko.

Chytře zorganizovaný provoz podniku přitom dokáže rozvoz ještě více usnadnit. „Pokud má restaurace k dispozici moderní nástroje, objednávka  zákazníka se objeví přímo na monitoru v kuchyni, navíc s informací, že jídlo půjde na rozvoz. Restaurace tak opět šetří čas a vydělá více peněz,“ komentuje Třeslín ze Storyous.

Print Friendly, PDF & Email

You may also like...