Elektrická sága značky Peugeot
Elektrický pohon používalo již na počátku motorismu několik automobilových značek, brzy ale od něj upustily a přešly na spalovací motory. Automobilka Peugeot se možnosti využít elektřinu pro své vozy věnovala již v roce 1902, a to zejména pro pohon dodávek. Bylo vyrobeno několik exemplářů, nicméně časem byl projekt odložen. Peugeot však tuto ideu nikdy zcela neopustil.
VLV – průkopník elektrocity
První elektromobil Peugeot se prodával v roce 1941 pod označením VLV (Véhicule Léger de Ville – lehké městské vozidlo). Během druhé světové války, kdy byl benzín vyhrazen pro vojenské účely, vyvstala potřeba nalézt alternativní zdroje energie, a Peugeot byl v té době jedinou velkou automobilkou, která se zabývala elektrickým pohonem. Model VLV se vyráběl v Paříži od června 1941 do února 1945 a celkem bylo vyrobeno 377 kusů.
Od prvních prototypů až po EX1
V 70. a 80. letech minulého století spojil Peugeot své síly se společnostmi Alsthom a EDF (Electricité de France). Výsledkem jejich spolupráce byly elektrické prototypy Peugeot 104 (čtyři kupé a tři dodávky) a užitkové elektromobily Peugeot J5 a J9. V roce 1983 byl spuštěn nový program společností PSA a SAFT (baterie), z něhož vzešel elektrický Peugeot 205. Tento model se následně stal podnětem pro vývoj řady Peugeot 106. Model 106 Electrique byl po řadu let populárním elektromobilem, v roce 1993 se proslavil i jako součást revolučního projektu „50 elektromobilů v La Rochelle“.
V letech 1990–2010 ilustrovalo trvalý zájem značky Peugeot o vývoj elektrického pohonu několik koncepčních vozů: ION (první tohoto jména) v roce 1994, Tulip a Touareg v roce 1996, originální koncepční vůz BB1 představený na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2009 a mýtický koncept EX1 z roku 2010, který drží šest mezinárodních rekordů ve zrychlení dosažených ve francouzském Montlhéry a v Číně.
„Serenity, Pleasure, Simplicity“
Na začátku 21. století prošlo automobilové odvětví výraznými změnami. Zásadní otázkou boje o zmírnění klimatických rizik se stal přechod na nové zdroje energií. V roce 2019 uvedla značka Peugeot na trh kompletní řadu vozů s nízkými nebo nulovými emisemi CO2. Zároveň si Peugeot stanovil cíl zajistit bezpečnou a čistou mobilitu, která bude dostupná co největšímu počtu uživatelů. Tato technologická ofenzíva se opírá o 3 pilíře: „Serenity, Pleasure, Simplicity“.
Serenity vyjadřuje závazek, že řada Peugeot bude v roce 2020 elektrifikovaná z padesáti procent a v roce 2025 ze sta procent. Pilíř Pleasure zdůrazňuje, že potěšení bude vždy součástí samotné DNA značky Peugeot, stejně jako u koncepčního vozu 508 Peugeot Sport Engineered, který ohlašuje vývoj vysoce výkonné elektrifikované řady sériových vozů. A konečně, Simplicity znamená, že volbou siluety vozu se nijak striktně nedefinuje jeho použití.
V současné době má tak Peugeot na trhu celou řadu elektrifikovaných modelů: Osobní vozy e-208, e-2008, 508/508 SW Hybrid, 3008 Hybrid/Hybrid4 a e-Traveller, lehký užitkový vůz e-Expert a brzy k nim přibude i e-Boxer. Elektrická revoluce je prostě zkrátka tady.
Elektrické SUV Peugeot
Nové SUV Peugeot e-2008 je prvním elektrickým SUV Peugeot. Ve světové premiéře bylo představeno v loňském roce na kantonském autosalonu a představuje ultra moderní interpretací instinktivního a všestranného zážitku z jízdy. Z hlediska rozměrů jde o opravdové SUV, současně vyniká svým výrazně elegantním vzhledem. Technologicky vyspělý vůz je vybaven novou generací interiéru Peugeot i-Cockpit® 3D a disponuje asistenčními systémy řízení využívajícími nejlepší know-how značky Peugeot.
Toto první elektrické SUV Peugeot přináší zcela nové pocity: vysokou úroveň akcelerace, v naprostém tichu a bez vibrací. K tomuto potěšení se přidává i volnost pohybu, neboť díky elektromotoru může řidič svobodně jezdit v centru města i v zelených zónách s omezeným provozem. Dojezd vozu je podle protokolu WLTP 320 kilometrů, motor o výkonu 100 kW (136 k) s točivým momentem 260 Nm, který je k dispozici okamžitě, umožňuje prvotřídní akceleraci. Dynamické chování nového SUV Peugeot e-2008 přináší pocity a potěšení z jízdy, které stojí za reputací značky Peugeot.
Text: Bohumil Brejžek
Foto: archiv Peugeot