Legenda mezi traktory Svoboda DIESEL-KAR 12 slaví osmdesátiny

Před 80 lety vyjel na pole jeden z nejrozšířenějších a nejoblíbenějších pomocníků malých a středních rolníků první poloviny dvacátého století, traktor Svoboda DIESEL-KAR 12. Na tento typ pak navázalo několik úspěšných řad zemědělských strojů Svoboda, než byla v roce 1948 firma znárodněna. Ikonický traktor zdobí také vchod do hlavní výstavní budovy muzea v Praze na Letné.

Typ DK 12 byl vyvinut z první řady traktorů Svoboda DK, která obsahovala čtyři výkonové varianty. Šlo o jednoduchý, ale velmi spolehlivý stroj s nenáročnou údržbou a nízkými provozními náklady. Jednalo se o tříkolové modely s výkony 5 a 7 koní a výkonnější čtyřkolovou verzi s motory 10 a 17 koní. Poprvé se traktor Svoboda objevil na Hospodářské výstavě v Praze roku 1934 s typem DK 5. Jeho pohon obstarával upravený motor  Klöckner-Humboldt-Deutz 5HP s novým vstřikovacím zařízením. Všechny předválečné typy vycházely ze stejného základu, který tvořil jednoválcový dieselový motor s odpařovacím chlazením, ocelový rám a převodová skříň vcelku se zadní nápravou. „Národní zemědělské muzeum má ve svých sbírkách ucelenou řadu traktorů Svoboda. Ovšem za nejcennější považuji traktor válečné výroby, typ Svoboda 25G, který je vystaven v naší čáslavské pobočce a je pravděpodobně jediným dochovaným exemplářem této série,“ říká ředitel Národního zemědělského muzea Čáslav Vladimír Michálek.

Během válečných let musela být dle nařízení říšského protektora zahájena v celé říši výroba sjednocených typů traktorů s motory Deutz. Tak vznikly dva nepůvodní modely o výkonech 22 a 25 koní. Ten výkonnější, Svoboda 25G, se vyráběl pouhé dva roky a jako palivo využíval dřevoplyn, vyrábějící se v namontovaném generátoru. Slabší typ měl dvouválcový naftový motor Deutz, jenž byl po válce upraven a osazen motorem vlastní výroby.

V poválečných letech ještě firma Svoboda vyvinula bezrámový traktor s jednoválcovým motorem o výkonu 15 koní, vycházející z osvědčené předválečné konstrukce, ale v roce 1948 byl podnik znárodněn, objekty převzala nedaleká mladoboleslavská Škodovka a výroba traktorů byla následně ukončena.

Traktor Svoboda DK 12 dobře znají i návštěvníci pražské budovy Národního zemědělského muzea – jeden exemplář je k vidění hned u hlavního vchodu do budovy, druhý v expozici Jede traktor. Zvuk motoru tohoto traktoru si lze i poslechnout ve videu na YouTube kanálu Národního zemědělského muzea v cyklu Koně pod kapotou. Cyklus má 21 dílů a zachycuje zvuk vybraných strojů z muzea zemědělské techniky v Čáslavi, českých i zahraničních.

Foto: archiv NZM

You may also like...