Pozor na dušičkový provoz, na silnice vyjíždějí sváteční řidiči

Dušičky a nadcházející víkend patří spolu s velikonočními svátky mezi riziková období pro pohyb na silnicích. Uctít své zemřelé totiž vyráží i méně zdatní šoféři, kteří si jinak na delší vzdálenosti netroufají. Na místě je proto zvýšená opatrnost, své hlídky posiluje i policie. Podle společnosti Vindicia kromě většího provozu nahrává nehodám i brzké stmívání, kvůli kterému jsou dříve aktivní divoká zvířata. 

Ochlazení, typické zasmušilé počasí a nedávná změna času jsou pro cestování riziková kombinace. „Zatímco velikonoční svátky znamenají zahájení sezóny pro motorkáře a cyklisty, Dušičky ji při vyšších teplotách uzavírají. A pokud podmínky nepřejí milovníkům dvoustopých vozidel, přináší rizika v podobě mlh, kluzkého spadeného listí a brzké tmy. Řidiči si tak musí dávat pozor i na velká zvířata, která se aktivují hned po setmění,“ varuje s nástupem pokročilého podzimu Tomáš Beck, expert na odškodnění ze společnosti Vindicia. 

Na návštěvu mnohdy vzdálených hřbitovů vyráží tisíce lidí včetně těch, kteří se jinak tak daleko neodvažují. To s sebou nese výrazně vyšší hustotu provozu a rizikové situace, kdy někteří netrpělivci předjíždí i v nebezpečných místech.

Vyjede více starších řidičů

I starší člověk může být vynikající a opatrný řidič, řadu seniorů však v roli řidičů ovlivňuje přirozený úbytek psychických i fyzických schopností. „Aktuálně řešíme případ, kdy 89letý řidič nedal přednost osobnímu autu na hlavní silnici a nezpomalila ho ani značka stop. Při nehodě se zranila maminka a malé dítě. Zatímco potomek neměl vážnější následky a jeho problémy pokrylo bolestné ve výši 30 000 korun, žena musela absolvovat dvě operace. Jen bolestné se vyšplhalo na 190 tisíc korun, dále bude požadovat i  dorovnání výdělku, ošetřovné, cestovné a za rok ztížení společenského uplatnění. Po bouračce ji navíc trápí psychické problémy, i tuto újmu budeme chtít odškodnit. Vše by měla zaplatit pojišťovna z povinného ručení,“ shrnuje Beck. Senioři i méně aktivní řidiči, kteří mají například zkušenost s provozem na méně frekventovaných silnicích, se v těchto dnech vydávají i ke hřbitovům ve velkých městech. Je tedy na místě obrnit se ještě větší než obvyklou předvídavostí a tolerancí.

Co dělat po nehodě?

Vindicia připravila čtyři hlavní body, co dělat po každé nehodě. Jestliže postup dodržíte, šance na spravedlivé odškodnění se výrazně zvyšuje.

  • Vše dokumentujte

Ne každá nehoda má jednoznačný průběh, nezřídka se vede polemika o míře zavinění všech zúčastněných stran. Pokud to situace dovoluje, místo nehody zdokumentujte, postačí vám na to mobilní telefon – předejdete tak situaci, kdy proti sobě budou stát protichůdná tvrzení o tom, jak k bouračce došlo. Nezapomínejte ani na fotky modřin a dalších drobných poranění.

  • Uchovejte lékařské zprávy i další materiály

Informuje lékaře o všech potížích, které mohou s nehodou souviset. Trvejte na tom, aby je doktoři oficiálně zaznamenali a uvedli případnou návaznost na nehodu. Psychické potíže, bolesti zad či pískání v uších se mohou projevit i měsíce po bouračce. Výrazně snižují kvalitu života a na výši odškodnění se významně podepisují. Zdravotní zprávy pečlivě uschovejte, stejně jako jakékoliv účtenky související s léčbou, uzdravováním a třeba i s tím, že vás v nemocnici navštěvovala rodina cestující zdaleka. Cestovné se běžně proplácí.

  • Nevěřte mýtům

Kdo netuší, na co má nárok, snahu o odškodnění vzdává předem. Lidé podléhají mýtům, myslí si například, že pokud byli spolujezdci viníka bouračky, nemají na nic nárok. Podle statistik Vindicia se přitom průměrné odškodnění za dopravní nehodu vyšplhalo na milion korun.

  • Nebojte se požádat o pomoc

Jestliže se poškození snaží získat kompenzaci po vlastní ose, vymohou podle našich zkušeností jen asi třetinu částky, na kterou mají nárok. Jedná se totiž o poměrně složitý proces, u kterého laik tahá za kratší konec. Je dobré oslovit experty, kteří vědí, v jakém pořadí a v jaké fázi předložit zásadní dokumentaci, na co klást důraz při zdravotních posudcích a podobně, takže vymohou výrazně vyšší odškodnění,“ uvádí Beck. I odborníky je třeba vybírat opatrně, mýtům a nesmyslům věří například i advokáti, kteří chtějí o odškodnění chybně usilovat trestněprávní cestou, a to z kapsy viníka nehody.

 

You may also like...