Proč se malým e-shopům daří i s nástupem online tržišť

Marketplace bylo jedno z hlavních hesel loňského roku, které si razí cestu napříč Českem i letos. Nejdříve šlo o evropské hráče, které ale aktuálně zastiňuje asijská konkurence. Ta podle reakcí z trhu nenechává nikoho spát. Stále častěji se objevují negativní reakce. Fungování levné konkurence v Česku také vyvolává otázku, jaký vliv bude mít především na menší a střední hráče v e-commerce. Čísla malých a středně velkých e-shopů však i nadále rostou, v únoru jsme zaznamenali jejich 24% růst a podobně na tom byly i v lednu.

Dopad vstupu online tržišť na tuzemský trh e-commerce

Jejich nástup byl agresivní, což umocnilo to, jak moc jsou vidět napříč marketingovými kanály. Jinak aktuálně se již řeší známé problémy jako padělky. Otázka bezpečnosti a využívání dat, respektive možné zneužití dat zákazníků, případně nulový zákaznický servis jsou dávno zřejmé. Nicméně v tuto chvíli bych situaci viděl hlavně jako zkušební období u zákazníků a hodnocení úspěchu strategie nás jen čeká, poté co odezní masivní marketingové kampaně.

V kontextu globálního trhu je střední Evropa relativně malou příležitostí 

Samuel Huba

V minulosti tu už podobné případy v rámci CEE regionu byly. Podobně agresivně vstupovala například na polský trh značka Shopee. Vytapetovala tehdy online i fyzický prostor agresivním marketingem. Spálili u toho obrovské množství peněz. Ale pak z týdne na týden se celá firma stáhla z trhu, zbyly po nich prázdné kanceláře a billboardy u silnic. Ukázalo se totiž, že firma má větší příležitosti na jiném, zejména větším trhu. Pro Temu a Shein v kontextu globálního trhu je Česká republika taky jen relativně malou příležitostí.

Menší a střední e-shopaři neustále rostou

Je dobré si uvědomit, na koho tato tržiště cílí. Se svým levným zbožím zaujmou zejména  nakupující, u kterých je hlavním kritériem extrémně nízká cena. V tomto ohledu jejich hlavní konkurencí nejsou malí a středně velcí online podnikatelé, ale především velcí online prodejci a klasičtí retailoví hráči, tedy řetězce velkých nadnárodních společností.

To potvrzuje i dvouciferné tempo růstu našich e-shopařů. Bylo tomu už tak loni a stejně tak mají za sebou silný začátek tohoto roku. Takže situaci bych rozhodně neviděl černě. Dosavadní čísla výkonnosti e-shopů na Shoptetu ukazují, že malým a středně velkým podnikatelům se stále daří. Jen v únoru vykázaly růst 24 %, přičemž v lednu byl růst obdobný. Důvodem je i to, že prodávají unikátní zboží, které má své věrné zákazníky. Proto bych humbuk kolem marketplace viděl obdobně jako jakékoliv jiné změny, novinky nebo inovace na trhu. Ti, co jsou dobře připraveni, mohou v podobných situací vyjít ještě silnější.

Komentář Samuela Huby, ředitele společnosti Shoptet

You may also like...