Renault a Dacia ve znamení modelových změn

Co čeká skupinu Renault v roce 2022? Francouzská značka v průběhu roku 2022 postupně ukončí produkci hned tří modelů. Konec čeká Talisman, Espace i Scénic, které vznikají v závodě Douai, jež bude přestavěn na produkci elektroaut. V únoru přichází facelift užitkového modelu Trafic a v květnu můžeme očekávat příchod ryze elektrického Megane E-Tech a také skříňového Kangoo nové generace v elektrické variantě. Na podzim je plánována premiéra kompaktního SUV s názvem Austral, který nahradí Kadjar.

Jeho sourozenci v podobě SUV-kupé a sedmimístného modelu dorazí až v dalších letech. V nabídce nebude mít vznětový motor, od něhož se chce Renault oprostit, To Dacia v roce 2022 začne prodávat crossover Jogger, kterým nahradí Logan MCV i Lodgy a na něhož měla na konci ledna už přes sedm set objednávek. V létě by měl přibýt i Spring ve variantě Cargo.

Bude Jogger žolíkem pro Dacii?

Právě od až sedmimístného crossoveru Jogger si Dacia hodně slibuje. Jogger se tváří jako pokračovatel trojice dřívějších úspěšných modelů, se kterými jsme se museli nedávno rozloučit – Loganu MCV, MPV Lodgy a osobní dodávky Dokker. Má agresivní přední masku, totožný světelný podpis a hlavně střešní ližiny, jež lze za pomoci speciálního klíče rychle odmontovat a otočit o 90 stupňů. Čistě benzínová pětimístná varianta startuje v základní výbavě na 386.000 Kč, za sedmimístné provedení se připlácí třináct tisíc korun. Cenově nejdostupnější pětimístná verze na LPG přijde na trh později. Základní výbava Essential přináší mimo jiné centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, LED denní a potkávací světlomety, rádio DAB se spínači na volantu, displej integrovaný v palubním počítači, dva přední reproduktory, připojení Bluetooth. 

Úsporné, výkonné a ekologické motory

Nová Dacia Jogger se zatím představuje s přeplňovaným zážehovým motorem TCe 110. Jedná se o litrový tříválec s výkonem 81 kW (110 k) a 200 newtonmetry točivého momentu, jenž je spojen se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Agregát dostal lehčí hliníkový blok, filtr pevných částic, variabilní časování ventilů či variabilní olejové čerpadlo, což má zvýšit efektivitu a naopak snižovat spotřebu a emise CO2. Jogger je k dispozici také s LPG motorem. Tento dvoupalivový pohon dodávaný přímo z výroby vám zaručí nižší provozní náklady, delší dojezd, ale také nižší emise CO2. Motor nabízí výkon 74 kW (100 k) a točivý moment 170 Nm. Dvě nádrže (50 l na benzin, 40 l na LPG) mají obstarat dojezd až 1000 kilometrů bez nutnosti tankovat. Příští rok bude v nabídce i hybridní pohon, s nímž se chce Jogger stát nejdostupnějším sedmimístným automobilem s hybridním pohonem na trhu. Hybrid se bude skládat z atmosférické šestnáctistovky a dvou elektromotorů a osmdesát procent cest po městě by měl zvládnout v plně elektrickém režimu. Ani v případě Joggeru neuvažuje Dacia o dieselovém agregátu, o něž by byl ale určitě zájem.

Text a foto: Bohumil Brejžek

You may also like...