Škoda Kamiq – malý český crossover

Škoda Kamiq je jedním z pěti vozů kandidujících na titul „Best Buy Car of Europe in 2020“. O tom, kdo tento titul získá se rozhodne po závěrečných testovacích jízdách s jednotlivými kandidáty, které proběhnou 27. a 28. listopadu na bývalém okruhu pro závody Formule 1 Intercity Istanbul Park v Turecku. Vítěz bude vyhlášen v polovině prosince.

Měli jsme možnost otestovat Škodu Kamiq v kopcovité i rovinaté krajině francouzského Alsaska, kam Škoda Auto nechala dovézt v rámci mezinárodní prezentace na čtyřicet automobilů v nejrůznějším provedení a se všemi motorovými verzemi, s nimiž se vyrábí.

Škoda Kamiq je městské SUV, pro nějž se používá také výraz crossover, bylo oficiálně představeno 26. února letošního roku na Autosaloně v Ženevě. Stojí na modulární platformě MQB A0 s motory uloženými napříč a pohonem předních kol. Technicky vychází nikoliv ze stejnojmenného čínského modelu, ale z hatchbacku Scala, ve srovnání s ním je ale kratší a vyšší, se zkráceným zadním převisem a světlou výškou zvětšenou o 37 mm. Se Scalou se jinak v zásadě shoduje v palubní desce, nabídce motorů i technologií.

Vozem Škoda Kamiq rozšiřuje Škoda úspěšnou nabídku evropských vozů SUV o třetí model a poprvé také doplňuje silně rostoucí segment městských SUV. Kamiq v sobě spojuje klasické přednosti vozu SUV, jakými jsou větší světlá výška nebo zvýšená pozice sedadel s agilitou kompaktního vozu a emocionálním designem typickým pro značku Škoda. Díky nejmodernějším asistenčním a infotainment systémům, velkorysému prostoru a mnoha prvkům Simply Clever splňuje nároky lifestylově orientovaných zákazníků i rodin.

Název Kamiq pochází z jazyka Inuitů obývajících sever Kanady a Grónsko. Popisuje stav, kdy něco přirozeně „padne jako ulité“ za všech okolností. Pokračuje v již zaběhlém názvosloví modelů SUV značky Škoda – jeho název začíná rovněž písmenem K a končí písmenem Q.

Vnější vzhled
Kamiq je první projekt Škody, do kterého zasáhl Oliver Stefani, který před rokem a půl převzal šéfdesignérskou tužku od Jozefa Kabaně. Jeho zásahy se projevily v jemném tvarování plastových dílů, grafice světel a dalšími detaily, mezi které patří velký nápis Škoda, který po Kamiqu a Scale dostanou na víko kufru postupně všechny nové škodovky.

Nejvýraznější na Kamiqu je ztvárnění přídě vozu, jejíž grafiku má přeházenou – světla pro denní svícení a směrovky v jednom jsou úplně nahoře a dávají autu ostrý pohled. Hlavní světlomety, jež mohou být full-LED, jsou až pod nimi. Na první pohled také zaujme mohutná maska chladiče.

Při bočním pohledu vynikne kromě vyvážených proporcí také na poměry SUV nezvykle nízká linka pontonu karoserie, takže boční okna jsou hodně vysoká, což dává autu hatchbackový, subtilní vzhled. Výrazný je také krátký zadní převis, tenký zadní sloupek a kruhové výřezy pro kola. Záď je hodně členitá, nejvýraznější je skupina světel s propracovanou grafikou.

Téměř osmdesát procent karoserie tvoří vysokopevnostní a zatepla tvářená ocel. Přední světlomety a zadní svítilny s LED technologií jsou součástí výbavového stupně Ambition. Bi-LED varianta předních světlometů s funkcí adaptivního svícení a přední a zadní dynamická směrová světla jsou součástí výbavového stupně Style. Asistent pro udržování vozidla v jízdním pruhu (Lane Assist), Front Assist včetně funkce nouzové brzdy a prediktivní ochrany chodců a multikolizní brzda jsou součástí standardní výbavy.

Výbava za příplatek
Za příplatek pak je vyhřívání čelního skla, všech sedadel a volantu, adaptivní tempomat, asistent sledování mrtvého úhlu, internet na palubě, online služby nebo tlumiče s tuhostí měnitelnou ve dvou stupních. A také sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, což umožní odvézt i předměty o délce až 2 447 mm. V případě nového crossoveru si lze objednat i elektronicky přepínatelné tlumiče pérování Sport Chassis Control, které se dodávají s odpružením sníženým o 10 milimetrů.

Motorizace
Paleta motorů pro Škody Kamiq kopíruje Scalu. Aktuálně jsou dostupné čtyři. Dvě verze zážehového tříválce se 70 a 85 kW doplňuje zážehový čtyřválec 1.5 TSI (110 kW) a turbodiesel 1.6 TDI (85 kW). Později dorazí i tříválcové provedení na CNG 1.0 G-Tec (66 kW). Třívalcové motory TSI díky své kompaktní konstrukci a klikové skříni ze slitin hliníku váží o 10 kilogramů méně než agregáty o objemu 1,2 l, které nahrazují. Díky menším volným setrvačným silám nepotřebují vyvažovací hřídel, která je jinak u tříválcových motorů obvyklá, čímž se snížila hmotnost, spotřeba i emise CO2.

Stejně jako jiné malé crossovery se i Kamiq bude prodávat jen s pohonem předních kol.

Interiér vozidla
V interiéru Kamiq sází na ergonomii a emoce, které se pojí s velkorysou nabídkou prostoru. Kamiq přitom přináší nový koncept interiéru poprvé představený ve studii Vision RS. Charakteristická linie kolem volně stojícího displeje kopíruje linie kapoty a slouží kromě toho také jako ergonomická opěrka ruky ovládající dotykovou obrazovku. Boční výdechy ventilace sahají až ke dveřím a opticky tak rozšiřují vnitřní prostor. Další digitální dominantou interiéru je na přání dodávaný Virtuální Kokpit s úhlopříčkou displeje 10,25 palců, který patří k největším v segmentu.

Měkčený povrch přístrojové desky s velkoplošnými dekory, podobně jako výplně dveří, mají novou, specifickou úpravu povrchu napodobující krystalickou strukturu. Jedná se o prvek interiéru, který bude nyní pro vozy značky Škoda typický. Na příjemné atmosféře interiéru přidává i ambientní osvětlení, které je k dispozici v červené, bílé nebo měděné barvě a opticky ladí k odstínům a barevnému kontrastnímu obšití potahů sedadel. Čalounění muže být na přání z ušlechtilého mikrovlákna Suedia. 

Hodně místa díky dlouhému rozvoru
Využití modulární platformy MQB nabízí velkoryse prostorný interiér umožněný rozvorem dlouhým 2651 milimetrů, díky němuž činí prostor před koleny cestujících na zadních sedadlech ve standardizované poloze předních sedadel 73 milimetrů. Zavazadlový prostor má objem 400 litrů, po sklopení zadních opěradel objem vzroste na celkových 1395 litrů.

Simply Clever
Ve výbavě Kamiqu samozřejmě nemohou chybět „simply clever“ prvky, které usnadňují jeho používání. Kamiq dostal novinku ze Scaly: plastový „trychtýř“ v uzávěru nádržky ostřikovačů usnadňující dolévání kapaliny. Poprvé je ve třídě městských SUV na přání nabízena ochrana hrany dveří, která se automaticky vysune po otevření. Dostupné jsou také elektricky ovládané páté dveře s funkcí Tip-To-Close a mechanicky sklopné, elektricky odjistitelné tažné zařízení. Součástí standardní výbavy vozu je odnímatelná LED svítilna v zavazadlovém prostoru. Dalšími Simply Clever prvky jsou škrabka na led ve víčku palivové nádrže s měřítkem pro kontrolní měření hloubky dezénu pneumatik a schránka na deštník ve dveřích řidiče, pochopitelně včetně deštníku.

Vždy online
Cestující mohou být díky Wi-Fi hotspotu vždy online. Nové služby Škoda Connect se skládají ze souboru služeb Infotainment Online poskytující informace a zábavu, a služeb Care Connect zajišťujících asistenční služby a servis. Infotainment Online zahrnuje mimo jiné dopravní informace online v reálném čase, čerpací stanice včetně cen pohonných hmot, parkovací místa, dozvíte se aktuální zprávy nebo informace o počasí.

Dojem z jízdy
Při jízdě nás Kamiq překvapil především tím, jak je skvěle odhlučněný a pohodlný. Vyzkoušeli jsme postupně všechny motory, které jsou v nabídce. Automobil byl vybaven systémem stop-start, kdy motor nejenže rychle zhasínal, ale startoval prakticky ihned při nepatrném stlačení pedálu spojky. U silnější i slabší verze nebyl na volnoběh téměř slyšet, měl kultivovaný a klidný chod, při rozjezdu však byla slabší verze o poznání hlučnější a šla poněkud ztuha a vydávala typický hrčivý zvuk, což je ale vlastnost všech tříválců. Rozdíl pak byl patrný zejména v situacích, jež si vyžadují ostřejšího zrychlení, jako je tomu při předjíždění, kdy slabší verzi poněkud docházel dech a bylo třeba počítat s větším časovým prostorem. Jinak přibližně při 1 500 otáčkách byl znát plynulý nástup síly, která gradovala kolem 3 500 otáček. Když jsme chtěli jet poněkud razantněji, řídili jsme se otáčkoměrem, podřazovali a počítali s časem potřebným na roztočení turba.

Bohumil Brejžek
Foto: Bohumil Brejžek a Škoda Auto

You may also like...