Výstava Noční můra přetvořena v sen v Galerii Vltavská

Instalace Adam Hudce a Adama Novotníka Noční můra přetvořena v sen zkoumá, jakým směrem by se vydala architektura, pokud by jiné formy života, které se objevují na jejím povrchu, dostaly pozornost, jakou si zaslouží. Tento projekt byl vybrán odbornou komisí k realizaci z otevřené soutěže projektu Galerie Vltavská. Galerie Vltavská vznikla ve spolupráci Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) a Galerie hlavního města Prahy v rámci programu Umění pro město jako prostor pro dočasné umělecké intervence.

Instalace Noční můra přetvořena v sen vznikla na základě průniku výzkumných zájmů Adama Novotníka a Adama Hudce. Tato intervence zkoumá tenkou vrstvu organických usazenin na betonovém povrchu Vltavské a ptá se, jakým směrem by se vydala architektura, pokud by tyto přirozeně se vyskytující skvrny na jejím povrchu nebyly předmětem nekonečného odstraňování a potlačování. Vrstva biopatiny na Vltavské, která se skládá především z řas, hub, lišejníků a mechů, má schopnost být prospěšnou pro povrch samotný a hlavně pro okolní prostředí. Vědci z institutu Maxe Plancka zjistili, že tyto nenápadně vypadající porosty pohlcují značné množství oxidu uhličitého a dusíku z prostředí, přičemž je dokáží fixovat přímo do povrchu, na kterém se nachází.[1]

Na rozdíl od současného diskurzu, který chápe přirozeně se vyskytující skvrny na povrchu jako nežádoucí, se tento projekt pokouší organický růst na vnějším plášti architektury spíše posilnit než potlačit. Instalace zdůrazňuje, že k biopatině je třeba přistupovat jako k jednotlivým živým organismům. A také proto je projekt vystaven takovým způsobem, aby přiblížil biopatinu přímo v prostředí, kde se jí daří – na stěnách Vltavské. Záměr expanduje z lokality Vltavská a představuje si sousedící pražskou magistrálu jako habitat biopatiny, který využívá rozsáhlý silniční povrch k eliminaci jeho negativních vlivů na lokální ekosystém. Evokativní myšlenka přeměny jinak pasivních povrchů magistrály na aktivní se stává provokací v podobě utopie – přetvoření infra-strukturálního díla na meta-strukturální. Noční můra přetvořena v sen, tak jako neustále se tvořící, nechtěná a potlačovaná vrstva biopatiny na schodišti Vltavské…

Instalace je součástí výzkumného projektu Epidermitecture, založeného ve spolupráci mezi Institutem umění a architektury na vídeňské Akademii umění pod vedením profesorky architektury Michelle Howard a Institutem materiálových technologií v umění pod vedením profesorky geomikrobiologie Katjy Sterflinger na stejnojmenné univerzitě, která je také autorkou mikroskopických reprezentací biopatiny na instalaci. Teoretické situování projektu bylo vytvořeno ve spolupráci s kurátorkou Beatrice Zaidenberg.

„Před rokem v Galerii Vltavská pomalu končila první zkušební výstava a dnes zde zahajujeme již pátou. Každá z nich velmi specificky reagovala na prostředí kolem Vltavské a výstava Noční můra přetvořená v sen není výjimkou. Jsem ráda, že Vltavská už není jen přestupní stanicí na cestě domů nebo do práce, ale čím dál více ožívá a lidé se sem rádi vrací, ať už za uměním do Galerie Vltavská nebo za sportem do podchodů, které jsme v minulém roce zrekonstruovali a přetvořili na veřejný skatepark,“ uvádí Hana Třeštíková, radní hl. m. Prahy pro kulturu, výstavnictví a cestovní ruch. 

„Umění pro město zahrnuje řadu projektů, které mají daleko širší ambice a hledí si našeho prostředí s nebývalou introspekcí a porozuměním pro inovativní cesty v jeho udržitelnosti. Adam Hudec a Adam Novotník jsou zaujati sférou, která nám, běžným uživatelům připadá nevzhledná a neužitečná, ukazuje se však, že má nečekaně důležité parametry, které mohou dopomoci k částečné očistě ovzduší bez velkých nákladů. Postačí respekt k procesům, které zdánlivě pouze parazitují na betonovém povrchu,“ dodává Magdalena Juříková, ředitelka GHMP. 

„V dnešní kritické evropské situaci se může zdát nepatřičné věnovat pozornost čemukoliv nad rámec základních lidských potřeb. Jejich součástí je však i psychická rovnováha jedince, kterou lze hledat ve víře, v pracovním nasazení, ale i v umění. Dnes opět otevřený prostor Galerie Vltavská nabízí příležitost na okamžik vystoupit z náročné reality, soustředit se nad tématem přírodních mechanismů a spatřit příjemná překvapení ve zdánlivě problematických jevech,“ uzavírá Anna Švarc, architektka Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Adam Hudec je výzkumník, architekt a aktivista původem ze Slovenska, nicméně dlouhodobě působící ve Vídni. Výzkum Adama Hudce je založený na průniku vědy, umění a architektury, kde se interdisciplinarita stala nástrojem zkoumání skrytých nebo ignorovaných anomálií prostředí. Jeho projekty byly mezinárodně publikovány na různých výstavách včetně Bi-City Biennale v Shenzhene a Bienále BIO26 v Ljubjani. Od roku 2019 jsou aktivity Adama Hudce reprezentovány v rámci Dust Institutu, výzkumné platformy ve Vídni, kterou spoluzakládal. Momentálně pracuje na doktorské práci Epidermitecture na vídeňské Akademii umění, která je jedním z výchozích bodů pro instalaci na Vltavské. Projekt Epidermitecture je veden profesorkou architektury Michelle Howard a profesorkou geomikrobiologie Katjou Sterflinger ze stejnojmenné univerzity, která je také autorkou mikroskopických zobrazení biopatiny v instalaci. Teoretické zasazení projektu bylo vypracováno ve spolupráci s kurátorkou Beatrice Zaidenberg.

Adam Novotník je architekt působící v Praze, který se dlouhodobě zabývá přesahem architektury do dalších vědních a výtvarných oborů. Nových poznatků z těchto oblastí využívá při tvorbě experimentálních projektů, mezi něž patří i MECHanizace Magistrály, která se stala východiskem pro prezentovanou instalaci. Jedná se o řešení aktuálního problému pražské magistrály v podobě návrhu hraničícího s utopií, avšak podaného v divácky atraktivní podobě, která nás nutí zpozornět a nad tématem se více zamyslet. Mezi další témata výzkumu Adama Novotníka patří také parametrické navrhování, virtuální realita a spekulativní architektura. Často až vizionářské projekty jsou vystavovány na tuzemských a zahraničních akcích. Příkladem může být projekt Baltic Sea Hypoxia, zabývající se mrtvými zónami v Baltském moři, prezentovaný na Bienále architektury v Tallinnu nebo koncept Virtuální akademie oceněný Českou komorou architektů. Aktivity Adama Novotníka nově zastřešuje Moloko, studio, které v tomto roce zakládá.

Adam Hudec a Adam Novotník: Noční můra přetvořena v sen. 10.3. – 10. 6. 2022
Kaskády u stanice metra Vltavská
Spolupracující instituce: Galerie hlavního města Prahy a Dopravní podnik hlavního města Prahy v rámci programu Umění pro město

Foto: Ondřej Besperát

[1] Viz https://scitechdaily.com/cryptogamic-covers-take-up-huge-amounts-of-atmospheric-carbon-dioxide/.

You may also like...