Česká republika získala od EIB úvěr ve výši 11,75 miliardy korun na modernizaci železnice

Evropská investiční banka (EIB) půjčuje České republice 11,75 miliardy korun (466 milionů eur) na modernizaci klíčových železničních tratí v celé zemi. Pomůže tím zajistit bezpečnější, rychlejší a ekologičtější dopravu. Úvěr EIB bude určen na technologická a konstrukční vylepšení českých železničních tratí, které jsou součástí transevropské dopravní sítě (TEN-T) a které navazují na okolní země včetně Rakouska a Polska.

České ministerstvo financí poskytne prostředky z úvěru EIB národnímu správci železniční infrastruktury – Správě železnic, která bude plánované práce řídit. Patří mezi ně zavedení evropského systému řízení železničního provozu (ERTMS) na drahách, dovybavení vozidel údržby zařízením ERTMS a také změna konstrukce železničních přejezdů, která zajistí jejich vyšší bezpečnost.

Nové financování je součástí finančního balíčku ve výši přibližně přibližně 25 miliard CZK (1 miliardy eur), který EIB schválila v roce 2023 a který je zaměřen na zkvalitnění českých železnic. Konečným cílem je zvýšit bezpečnost a rychlost železniční dopravy v zemi a podpořit tak odklon od silniční dopravy v rámci úsilí o snížení emisí, které způsobují změnu klimatu.

„Nový úvěr je dokladem našeho závazku podporovat udržitelnou dopravní infrastrukturu v České republice,“ uvedl viceprezident EIB Kyriacos Kakouris. „Modernizací železniční sítě zvyšujeme kvalitu železničních služeb, ale přispíváme také k ekologičtější a udržitelnější budoucnosti.“

Modernizační projekty financované z nového úvěru EIB mají být hotovy do konce roku 2028. Jedná se přitom zhruba o 40 dílčích projektů po celé zemi. Jejich geografické rozložení odráží cíle EIB a Evropské unie: prohlubovat regionální soudržnost a řešit globální oteplování.

„Dnešní podpis úvěrové smlouvy je dalším stvrzením naší dlouhodobé spolupráce s Evropskou investiční bankou při modernizaci české dopravní infrastruktury. EIB nabízí příležitost financovat velké projekty za výhodných podmínek pro Českou republiku. Díky úvěru bude Správa železnic schopna získat dotace na jednotlivé projekty z evropského mechanismu spravedlivé transformace, což ještě zvýší efektivitu tohoto způsobu financování,“ řekl ministr financí Zbyněk Stanjura.

Modernizace železnic v České republice a dalších evropských zemích pomůže Evropské unii splnit cíl dosáhnout do roku 2050 klimatické neutrality.

Jsem velmi rád, že trvající podpora EIB dokládá naši připravenost přispívat k rozvoji moderních drah, které zajistí kvalitní a ekologickou dopravu na vnitrostátní i transevropské dopravní síti. Zároveň dokazuje vysokou kvalitu našich projektů i ve srovnání s jinými zeměmi,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Tento podkladový úvěr EIB podpoří také rekonstrukci osmi železničních stanic, které se nacházejí ve všech třech uhelných regionech České republiky. Tento soubor projektů byl zároveň vybrán pro grant, který poskytuje Evropská komise v rámci úvěrového nástroje pro veřejný sektor, tedy třetího pilíře mechanismu spravedlivé transformace.

Pro dotace z úvěrového nástroje pro veřejný sektor ve výši více než ca 500 milionů korun (20 milionů eur) bylo vybráno osm železničních stanic, od Chebu v západním cípu republiky až po metropoli Moravskoslezského kraje Ostravu,“ konstatovala ředitelka Evropské výkonné agentury pro klima, infrastrukturu a životní prostředí (CINEA) Paloma Aba Garrote. „Rekonstrukce těchto důležitých veřejných budov zvýší pohodlí a bezpečnost cestujících, zlepší přístupnost pro osoby se zdravotním postižením a posílí energetickou účinnost. Některé z těchto budov budou navíc zrekonstruovány a přestavěny na nové kancelářské či obchodní prostory. To přispěje k hospodářskému oživení obcí.“

You may also like...