Opel Crossland: Crossover s výborným poměrem výkonu a ceny
Městský crossover od Opelu se dočkal modernizace a zároveň zjednodušil své jméno z Crosslandu X na Crossland. Stále však zůstává tím dostupným crossoverem jako dosud, když se základním atmosférickým benzinovým tříválcem o výkonu 61 kW ho pořídíte už za 349.990 korun. Přeplňovaný tříválec 1.2 Turbo s výkonem 81 kW a navíc šestistupňovým manuálem pak vyjde na 389.990 korun. Zajímavou volbou může být i silnější 1.2 Turbo s 96 kW, za nějž si proti slabší verzi připlatíte jen 10.000 korun.
Honosný vzhled
Poznávacím znakem modernizované verze se stává přepracovaná příď Opel Vizor ve stylu nového Opla Mokka, jež se má postupně objevit na všech modelech značky. Tato maska přináší decentní zjednodušení přídě a také její honosnější vzhled, což je zásluha leskle černě lakované uzavřené mřížky chladiče s chromovým orámováním plynule navazujícím na LED světlomety. Svítilny vzadu jsou ztmavené a v případě kombinace s černě lakovanou střechou jsou leskle černě olakovány i páté dveře.
Pozitivně působící interiér
Interiér láká na kombinaci pohodlí, především díky ergonomickým předním sedadlům s certifikací AGR. Zkratka AGR označuje německý výraz „Aktion Gesunder Rücken,“ což je kampaň za zdravější záda. Sedačky sice nenabídnou kdovíjaké boční vedení, potěší však možností nastavení v osmi směrech, bederní opěrkou a prodloužitelným sedákem. V kombinaci s vyšší světlou výškou vozu usnadňující nastupování, Crossland slibuje až nečekaně pohodlné cestování i na delších cestách. K variabilitě přispívá zadní posuvná lavice, s opěradlem děleným v poměru 60/40, kterou lze během chvíle posunout až o 150 milimetrů. Zavazadelník o základním objemu 410 litrů tak můžete během chvíle zvětšit na 520 litrů. Po sklopení sedadel pak velikost vzroste na 1255 litrů.
Kvalitní volant a přístrojová deska umocňují pozitivní dojem – vše je logicky uspořádané, spínače jsou dostatečně velké, nechybějí ani dva USB porty na nabíjení telefonu, funkce bezdrátového nabíjení a dvanácti voltová zásuvka. Veškeré informace důležité pro řidiče, jako jsou rychlost, dopravní omezení nebo pokyny navigačního systému jsou lehce viditelné na nastavitelném head-up displeji. Ve výbavě Ultimate nechybí ani automatická dvojzonová klimatizace a asistent upozorňující řidiče, aby si dal během delší jízdy přestávku. Za zmínku stojí LED světlomety, které kromě toho, že se automaticky nastavují podle podmínek, si také přisvěcují do zatáček.
Motorizace
Motory nadále pocházejí z vývoje PSA, z francouzských značek je známe jako 1.2 PureTech a 1.5 Blue HDi, ostatně technický základ v podobě inovované platformy PF1 je sdílen s Citroënem C3 Aircross. Do budoucna se navíc počítá s novou sportovně laděnou variantou GS Line.
Jízdní vlastnosti
Vzhledem k celkové délce 4,21 metru a rozvoru 2,6 metru je s Crosslandem manévrování v úzkých prostorách hračka, což jsme ocenili zejména při parkování v nákupních centrech. Řazení se šestistupňovou manuální převodovkou bylo hladké a rychlé. S benzínovým motorem o objemu 1.198 ccm jsme měli přibližně spotřebu udávanou výrobcem, tedy pět litrů. Na dálnici se Crossland cítí jako doma a i při vysokých rychlostech je hluk obtékajícího vzduchu minimální, což svědčí o kvalitě zpracování. Nečekejte však od něj sportovní výkony, jedná se přece jen o crossover s předním náhonem určený především do města.
Při couvání máte k dispozici nejen parkovací senzory spolu se zadní kamerou, ale i pohled z ptačí perspektivy, jenž se vygeneruje na základě informací z přední a zadní kamery a díky němuž máte přesný přehled o tom, co se kolem auta děje.
Závěrem
Opel Crossland X nabízí kombinaci všestrannosti dostatečně prostorného interiéru, komfortního podvozku a nízké spotřeby za rozumnou cenu. Pokud se rozhodnete pro nejvyšší výbavu, budete odměněni prémiovým dojmem a nic vám nebude chybět. Motor má dostatek síly na naše silnice a velmi dobrou spotřebu. Hledáte-li auto do města či auto, jež se nebojí obrubníků, dálnic anebo udržovaných polních cest, jste v tomto případě na správné adrese.
Text a foto: Bohumil Brejžek