Opel Mokka: Svěží crossover za dostupnou cenu

Mokka první generace byla jedním z průkopníků segmentu kompaktních crossoverů a snažila se dělat co nejvíc věcí najednou. Proto se taky nabízela i s pohonem všech kol.

Nová Mokka na ni sice navazuje, ale ve spoustě věcí je zcela odlišná, Je postavená na stejné platformě EMP1 jako třeba DS 3 Crossback nebo Peugeot 208, díky čemuž se o dvanáct centimetrů zmenšila. Retro futuristický design Mokky se stal základem designové identity celé značky a postupně se rozšíří do ostatních modelů.

Sebevědomý ostrý vzhled

Mokka vypadá parádně z každého úhlu. Charakteristickým rysem 4,15 metru dlouhého pětimístného vozu jsou krátké převisy karoserie a široce rozkročená silueta. Přední maska Vizor odkazuje na legendární vůz Opel Manta, sportovní model Opelu vyráběný ve dvou generacích od roku 1970 do roku 1988. Opel Mokka sdílí podobný design přídě se zaslepenou maskou a nádechy pro přívod vzduchu v dolní části nárazníku, které usměrňují proudění vzduchu okolo předních kol. Maska je vizuálně připodobňována krytému hledí v motocyklové přilbě, a propojuje v jedné linii světla, gril chladiče a logo do jednoho modulu.

Adaptivní přední světlomety IntelliLux LED Matrix nezasahují do boku vozu, celá příď je hranatější a kapota navazuje na přední masku zcela rovnou linií. Možná právě proto, že je záď až překvapivě jednoduchá a minimalistická se svítilnami ve tvaru „hokejek“, v kombinaci s originální přední maskou a zajímavou boční siluetou, je Mokka opravdu zajímavá a osobitá, navíc působí robustně a sebevědomě, což ještě více podtrhují krátké převisy karoserie. Nepřehlédnutelné jsou i povedené ráfky z lehkých slitin, dostupné ve velikostech 16“, 17“ i 18“. Exteriér, ale i interiér, lze navíc široce individualizovat – lze si vybrat barvu střechy, kapoty a podobně.

Zavazadlový prostor nabízí 350-1105 litrů v závislosti na uspořádání sedadel, což je v daném segmentu spíše průměrná hodnota. V zavazadelníku nechybí háčky na zavěšení tašek a dvojitá podlaha, pod níž zůstalo i místo pro rezervní kolo. Ne zrovna vhodně je ale umístěno tlačítko pro otevírání zavazadelníku, jež je umístěné až u SPZ, takže je povětšinou znečištěno.


Moderní příjemný interiér

Po otevření dveří na vás dýchne interiér, který působí stejně svěže a moderně jako exteriér. To ale neznamená, že vás čeká záplava dotykového ovládání. Opel se rozhodl vyvarovat moderního trendu a auto vybavil sadou tlačítek obsluhujících nejdůležitější funkce. Všemu vévodí pohodlný volant sportovního charakteru a klimatizace, start/stop systém, vypnutí hlídání pruhů nebo přepnutí do sportovního režimu je ovládáno fyzickými knoflíky. Přehledné je i ovládání na volantu, kdy vlevo ovládáte tempomat a omezovač rychlosti, zatímco vpravo audio funkce.

Hlavní pracovní prostor řidiče se skládá z 12“ digitálního přístrojového štítu a obrazovky 10“ systému infotainmentu natočeného směrem k řidiči, takže není třeba vytáčet hlavu jako při rovném usazení.

Interiér působí čistě, jednoduše, hravě a neokoukaně. Poskytuje dostatek prostoru, ačkoli pocitově je poněkud stísněný, a to díky vyššímu a celkově i širšímu středovému tunelu a palubce, která vystupuje do prostoru. Vepředu u spolujezdce chybí praktické stropní madlo, na něž je většina zvyklá. Přední sedadla jsou příjemně tvarovaná a dostatečně široká, ale relativně měkká, takže neposkytují tělu potřebnou oporu. Posed vzadu je výrazně ovlivněn tvarem karoserie. Svažující se střecha omezuje prostor nad hlavami posádky a i celkový přístup na zadní sedadla je dosti ztížen úzkým a zároveň nízkým otvorem dveří. Pro dospělé cestující vzadu je tak místa málo, a to zejména nad hlavou. Mezi zadními sedadly chybí i loketní opěrka.

Motorizace

Benzínová nabídka pro Opel Mokka je namíchaná kompletně ze tříválců. Nabídka agregátů stojí na zážehových motorech 1.2 Turbo s výkony 74 či 96 kW a jedním vznětovým turbodieselem 1.5 CDTI o výkonu 81 kW, jež doplňuje elektrické provedení o výkonu 100 kW.  Motor má kultivovaný projev a solidní dynamiku, bavíme-li se tedy o hodnotách mezi 2 000 a 5 000 otáčkami. V těch nižších pak začíná vibrovat a přidává se dunivý zvuk, zatímco v těch vyšších ztrácí dech. Při klidné, vyrovnané jízdě se motor zbytečně nepodtáčí a ani nedusí.

Základní motor se vždy pojí výhradně se šestistupňovým manuálem. Ten není až tak francouzský a má přesně vymezené dráhy. Dorazy jsou sice gumovější a přes neutrál má převodovka tendence lehce drhnout – změna rychlosti tak musí být rozhodná – ale celkově jde o dobrou dvojku. I sladění s motorem je vynikající. Příplatek za silnější verzi s výborným osmistupňovým automatem EAT8 vyvinutou koncernem PSA ve spolupráci s japonskou společností AISIN je 70.000.

Jízdní vlastnosti

Auto působí jistě, robustně a nemusíte se ním pohybovat jen v rámci města. Při delších přesunech potěší velice solidním odhlučněním a dobře naladěným podvozkem. Ten je na rozdíl od francouzských sourozenců o kousek tužší, což je daň za to, že se úzký crossover v zatáčkách nekymácí, nýbrž je ochotný držet se stopy a čiperně měnit směr. Poměrně vysoká světlá výška v kombinaci s nízko posazenými sedačkami přispívá k ideálnímu rozložení hmotnosti, což je znát zejména při projíždění zatáčkami. Zásluhou lehkého a přesného řízení cesta příjemně utíká. Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 5,9 l/100 km. Nám se podařilo jezdit po městě za cca 6,2 l/100 km, na okrskách i na dálnicí při pohodové jízdě kolem osmi litrů.

Nabídka provedení

Nejlevnější Mokka (1.2 Turbo/74 kW/100k) začíná na 409 990 Kč a nabízí celkem rozsáhlou výbavu, v níž nechybí kožený volant, manuální klimatizace, 7“ displej infotainmentu i přístrojového štítu, LED přední světlomety i LED zadní svítilny, systém ESP, asistent pro rozjezd do kopce, varování před vybočením z jízdního pruhu, varování před čelní kolizí, protikolizní brzdění, detekce chodců, čtení dopravních značek, systém kontroly tlaku v pneu, čelní, boční a hlavové airbagy či inteligentní tempomat s omezovačem rychlosti.

O něco silnější motorizace (1.2 Turbo/96 kW/130k) vyjde na 459 990 Kč, dále pak (1.5 CDTI/81 KW/110k) se dá pořídit od 469 990 Kč a Elektromotor/100 kW za 859 990 Kč, což rozhodně není nízká částka. Námi testovaný model GS Line v bílé barvě, doplněné černou kapotou a červenou linkou kolem střechy s motorem 1.2 Turbo o výkonu 96 kW a osmistupňovou automatickou převodovkou začíná na 499 990 Kč.

Nová Mokka je k dispozici v šesti výbavových stupních: základní Mokka, Edition, Elegance, GS Line, GS Line Plus a Ultimate. Trochu překvapivě se nevyrábí v Německu, ale v závodě Stellantis ve francouzském Poissy.

Závěr

Kombinace čistého designu, skvělého interiéru a moderních technologií pohonu dokládají, že Opel Mokka druhé generace je povedený crossover postavený na míru dnešnímu trhu, stylový, jehož design je nezaměnitelný, jízdní vlastnosti vyrovnané a síla motoru dostačující pro každodenní využití. Tento crossover je jako dělaný do města, ale poslouží dobře i menší rodině, která nepotřebuje objemný zavazadelník a silný motor.

Text a foto: Bohumil Brejžek

You may also like...