Projekt Brejlando zve diváky zpět do divadel pomocí virtuální reality

Kreativní skupina Brainz Studios v koprodukci s Magistrátem hlavního města Prahy dnes představila celosvětově unikátní službu Brejlando. Divákům nabídne experimentální divadelní zážitky ve virtuální realitě (VR). Pomocí nejmodernějších technologií a zapůjčených VR brýlí se může každý ponořit do sledování vybraných představení pražských divadel nejen z pohodlí domova, ale i z úplně nového úhlu – přímo z jeviště, v těsné blízkosti herců. Služba má divadlům a jejich fanouškům pomoci překonat náročnou dobu omezeného fungování. Iniciátoři ale zároveň věří, že zakládají nový mezinárodní trend, který se může stát trvalou součástí nabídky divadel. 

Brainz Studios

Spojení virtuální reality a kultury není v českém prostředí žádnou novinkou. Česko, kterému se přezdívá Silicon Valley virtuální reality, se v posledních letech proslavilo hned několika úspěšnými projekty. Jedním z nich je i tvorba experimentálních 360° hudebních zážitků od Brainz Studios, které nadchly i radní hlavního města Prahy pro kulturu a cestovní ruch Hanu Třeštíkovou: „Virtuální realita skýtá nekonečné možnosti, jak diváka přenést prakticky kamkoliv a dát mu pocit, že se veškeré dění odehrává kolem něj a jenom pro něj. Proto jsme za Prahu spojili své síly s kreativní skupinou Brainz Studios, českou špičkou přes tyto technologie, a v projektu Brejlando dáváme nový rozměr skvělému kulturnímu obsahu našich městských divadel.“ 

Jedinečnost Brejlanda spočívá především ve způsobu, jakým je divadelní inscenace pro virtuální realitu natočena. „Není to onlinový přenos divadelního představení, ale inscenační experiment ve virtuální realitě. Je to opravdu nová forma zážitku, respektive přenosu informace i energie mezi hercem a divákem. V každém představení se snažíme najít speciální klíč pro jeho převod do nového a doposud nepříliš prozkoumaného média, které nabízí spoustu zajímavých příležitostí,” popisuje Petr Hanousek, VR režisér a kreativní producent Brejlanda. „Společně s divadelním režisérem vlastně stávající dílo rozebereme a postavíme ho znovu. Skoro od začátku. Krátíme text na přibližně hodinovou stopáž, navíc rozdělenou na dvacetiminutové části. Vymýšlíme scénu, aby co nejvíc podporovala možnost 360 stupňového výhledu diváka. Ve stejném smyslu překopáváme i choreografii. Pro herce je to unikátní příležitost střihnout si divadelní roli v úplně jiném pojetí, kdy musí najít tenkou linii mezi filmařským a divadelním přístupem k postavě,” objasňuje.

Divák se totiž na scénu dívá očima 360 stupňové kamery. Ta je v centru veškerého dění, herci se pohybují kolem ní a hrají směrem na ni. Tomu je podřízeno třeba i svícení nebo záznam prostorového zvuku. Ve srovnání s klasickou návštěvou divadla si tak divák odnáší zážitek v podstatě fyzický, protože herci směřují své monology a pohledy přímo na něj. To vytváří mezi hercem a divákem intimní pouto. „Při paralelních hereckých akcích po celém obvodu jeviště si pak divák může zvolit, co chce v danou chvíli sledovat. Přestože tedy každý divák obdrží v brýlích totožný obsah, zážitky dvou diváků nikdy nebudou stejné,” dodává Petr Hanousek.

Brejlando startuje záznamem Hamletů Divadla Na zábradlí (režie Jan Mikulášek) s Petrem Čtvrtníčkem, Janou Plodkovou, Jiřím Vyorálkem, Jakubem Žáčkem a dalšími herci a Perníkovou chaloupkou divadla Minor (režie Jakub Vašíček, Tomáš Jarkovský), s Petrem Stachem a Monikou Načevou. Dvakrát do měsíce do nabídky přibudou další inscenace. Připravují se třeba Drábkovy a Královy Elefantazie Městských divadel pražských, hra Pusťte Donu k maturitě! v režii Tomáše Dianišky z repertoáru Divadla pod Palmovkou  nebo divadelní adaptace slavného filmu Ucho Jana Procházky, kterou Divadlo na Vinohradech uvedlo v režii Šimona Dominika. Zájem zapojit se do projektu již projevila celá řada dalších pražských scén. Služba se tak stává plnohodnotnou distribuční platformou otevřenou nejen pražským městským divadlům.

„Divadla jsou už přes rok zavřená. O to víc jsme hledali způsoby, jak lidem zprostředkovat divadelní zážitek a zároveň finančně podpořit divadelníky. Když nemůže divák do divadla, pošleme divadlo k němu domů. Pokud vím,  jde o globální premiéru takového počinu. Věřím, že toto inovativní pojetí divadla doplní kulturní nabídku i v době, kdy budou divadelní sály opět plné lidí,“ doplňuje Hana Třeštíková.

Vstupenky si lze již nyní zakoupit v předprodeji na síti GoOut.cz. “Take-away divadlo”, tedy vybrané představení a VR brýle, si pak mohou první nadšenci užít v pohodlí domova od pondělí 29. března. Brýle s divadelní inscenací jim bude ve vybraný den v podvečer doručovat Liftago. Další den si kurýr v dopoledních hodinách brýle opět odveze. Služba je zatím dostupná pouze v Praze, do budoucna tvůrci plánují distribuci rozšířit. Cena lístků se pohybuje v rozmezí 599 – 1399 Kč za v závislosti na zvolené variantě a počtu objednaných VR brýlí. Bezpečí každého diváka je pro Brejlando naprosto klíčové, proto každé vrácené brýle  projdou certifikovanou třífázovou dezinfekcí a teprve pak jsou připraveny pro další zákazníky. 

Podobně jako radní Hana Třeštíková věří i Brainz Studios, že Brejlando má potenciál stát se dlouhodobou součástí nabídky divadel a umožní i těm, kteří se do divadla z jakéhokoliv důvodu nedostanou, vidět řadu oblíbených, dlouhodobě vyprodaných inscenací. 

Ztráty městských příspěvkových divadel za 2020 byly ve srovnání s 2019 210 mil Kč, což je 68% propad. Praha jim tyto ztráty kompenzovala navýšením neinvestičního příspěvku v roce 2020 ve výši 90,7 mil Kč. Divadla také hodně šetřila provozní náklady. Městská příspěvková divadla na žádné kompenzace od státu v roce 2020 nedosáhla, tyto možnosti vyloučila pravidla jak programu Covid-kultura na MPO, tak kompenzací MKČR určených pro neziskovky. Letos s MKČR jedná Praha o možnosti městská divadla jednorázově kompenzovat.

www.brejlando.cz

You may also like...