Studentský tým z FEL ČVUT poskočil na sedmnácté místo v žebříčku elektroformulí
Studentský závodní tým eForce FEE Prague Formula působící na Fakultě elektrotechnické ČVUT výrazně poskočil v hlavní kategorii žebříčku elektroformulí 279 vysokoškolských týmů z celého světa. Nyní je v první desítce nejlepších evropských týmů, na 17. příčce celosvětově a první mezi soutěžícími z tuzemských vysokých škol. Jde o jedno z nejlepších umístění v historii týmu eForce. Na konstrukci pilotované i autonomní elektrické formule v něm spolupracují studenti a studentky z různých fakult ČVUT, zejména z FEL ČVUT a FS ČVUT.
„Předešlá závodní sezóna byla pro tým jednou z nejúspěšnějších v celé historii týmu. Své dva monoposty eForce předvedl na šesti závodech, a to ve Švýcarsku, v Itálii, Maďarsku, Německu, Chorvatsku a v neposlední řadě také na domácích závodech v České republice. Dohromady tým získal mnoho cenných umístění v jednotlivých disciplínách: osm prvních míst, šest míst druhých a čtyři třetí místa,“ popsal kapitán týmu Tomáš Krejčí. „V celkovém hodnocení týmů se tak nyní eForce posunul celosvětově na 17. místo, na 9. místo v Evropě a v Česku drží první příčku,“ upřesnil Krejčí, student Fakulty strojní, který zároveň pracuje na katedře elektrických pohonů a trakce FEL ČVUT.
Prestižnímu žebříčku vévodí tým z Universität Stuttgart, na druhém místě jsou zástupci Nagoya University a bronz míří na Nový Zéland – k soutěžícím z University of Auckland. Podle dalšího z členů eForce, Jana Cáby, byl na konci roku 2021 tým z ČVUT na 48. příčce. Poskočil tedy o úctyhodných 30 míst. „V období pandemie covidu se ale žebříček příliš neaktualizoval,“ dodal Cába, který má na starost propagaci eForce.
Aktuální výzva? Dvě formule do jedné!
Pražský tým loni „trhl“ rekord v počtu závodů, kterých se jeho pilotovaná i autonomní formule zúčastnily. I letošní sezona bude pro člen(k)y eForce velmi rušná, a navíc s novinkou. Tým, který dosud závodil s elektrickou pilotovanou formulí a elektrickou autonomní formulí, totiž pracuje na spojení těchto vozů v jeden. „Formule tak bude schopna jezdit jak s pilotem, tak bez pilota,“ podotkl Krejčí.
Tým tím reaguje na to, že organizátoři nejprestižnějších závodů Formula Student Germany rozhodli, že zůstane už jen jedna závodní kategorie – autonomní elektrická. Aby mohl eForce dále závodit ve světové špičce, musí postavit formuli podle těchto pravidel. „Náš tým by pak rád navázal na své úspěchy i v sezóně 2023. Začátkem července tak bude obhajovat první místo ve Švýcarsku. Následně se zúčastní závodů v Itálii, Čechách a na nejprestižnějších závodech v Německu,“ uzavřel Krejčí. Novou formuli tým představí na jaře.
Tým eForce FEE Prague Formula v tomto akademickém roce čítá přes 60 lidí. Při plánování a stavbě formulí mohou studenti a studentky otestovat v praxi své znalosti techniky, elektrotechniky, elektroniky, IT i managementu. První elektrickou pilotovanou formuli postavilo někdejší osazenstvo týmu v roce 2010. Další velký posun nastal v roce 2020, kdy se eForce, i přes náročné podmínky a omezení v důsledku pandemie covidu-19, podařilo postavit a zprovoznit první plně autonomní formuli v Česku.