Vladimír Mišík: ETC… 3, třetí díl úspěšné reediční cesty

Po dvou letech a vřele přijatých prvních dvou řadovkách zve Supraphon na další pokračování úspěšné reediční cesty výtečnými alby Vladimíra Mišíka! U příležitosti letošního 35. výročí vydání přichází na řadu deska Vladimír Mišík, ETC… 3. Stejně jako předchozí počiny vychází v novém remasteru na 180g LP, CD i digitálně. Kromě jako vždy skvělého hudebního obsahu zaujme také grafikem Karlem Halounem upraveným obalem z jeho vlastní, pětatřicet let staré předlohy, kterou navíc doplňuje i kdysi cenzurou zamítnutý originální návrh titulky s později změněným pořadím skladeb.

Podívejte se na videoteaser: youtu.be/misik

„Větší množství zkoušek,“ glosuje lakonicky Vladimír Mišík svou první asociaci na třetí řadové album, vzniklé v období uvolňujících se poměrů a zrušeného zákazu Vláďova vystupování v roce 1987. Signifikantní pro něj pak kromě několika změn v sestavě ETC…, kterou tehdy tvořili houslista Jan Hrubý, violoncellista Jaroslav Nejezchleba, klávesista Petr Skoumal, kytarista Stanislav Hrubeš, basák Vladimír Kulhánek a bubeník Pavel Skala, je poměrně zásadní změna zvuku. Dřívější poloakustický rockfolk totiž vhodně doplnily a dál rozvíjely tehdejší moderní vymoženosti jako rozličné efekty a také syntetizéry, ještě před pár lety s představou ETC… neslučitelné.

„Sestava muzikantů byla hudebním vkusem pestrá, ale vymýšlení písní, aranží a melodií nás bavilo. Tak dobrý. Za sebe jsem měl při nahrávání trochu výhrady ke zvuku bicích, ale většina byla pro. Ten zvuk byl holt v té době trendy,“ říká k tomu s úsměvem bard, který ovlivnil nejednu generaci tuzemských muzikantů.

Jedním z těch, kdo měl na změně zvuku podíl muzikantský i autorský, byl Petr Skoumal. Výrazná a svébytná osobnost české scény, autor melodií do divadelních inscenací, večerníčků, filmů, projektů C&K Vocalu, Luboše Pospíšila a Michala Prokopa, byl s tuzemskou rockovou a folkovou hudební scénou sice v určitých souvislostech spjat, ale do té doby rozhodně nikoli coby člen kapely jezdící od města k městu.

‚Víš, co to obnáší big beat?‘ zeptal se ho účastně Mišík raději předem. ‚Právě že nevím, tak to chci zkusit.‘“, píše mimo jiné k tomuto spojení ve svém dobovém sleevenote, jenž je i součástí aktuální reedice, hudební publicista Jiří Černý. Sám Vladimír Mišík pak dodává: „Měl jsem pocit, že Petra být bigbíťákem bavilo. Mám na mysli muziku i občasné mejdany po koncertech… atp. Posléze ale neměl sílu vydržet ono časté cestování, které je pro muzikanty v podstatě nutností. Nic to ale nemění na tom, že byl Petr skvělej parťák plný humoru a výborný hudebník.“ 

Jak už to u Mišíkových alb bývá, důležitou kapitolou jsou i texty. Ty v případě Trojky, která je prvním albem, kde byla slova písní součástí bookletu, dodali Jiří Dědeček, Pavel Šrut, ale došlo také na Josefa Kainara a Václava Hraběte. „Je podivuhodné, jak přirozeně se v závěru váží na poezii Dědečka a Šruta oba texty Kainarovy i poslední a nejkratší, vlastně dozpěv, Hrabětův Tma stéká do kaluží,“ píše k tomu Jiří Černý ve zmíněném sleevenote, kde se dále také dočteme: „‚Víš, ono to má mít jako souvislost s tím Dobrým ránem na začátku. Že by jako bylo pěkný, kdyby člověk, když si to doposlechne, měl chuť se vrátit zas k tomu Dobrýmu ránu,‘ povídal Vláďa Mišík, když jsem se ho tak na ledacos ptal. ‚Jenže to chce vlastně každý, kdo něco natočí,‘ uchichtnul se sám nad sebou.“

You may also like...