Budou elektrické návěsy od Range Energy klíčem k udržitelné kamionové dopravě?
Doprava je důležitou součástí moderního světa, ale je také jedním z největších zdrojů globálních emisí uhlíku. Ústředním bodem řešení tohoto problému se proto stala elektrifikace vozidel, a zatímco u osobních vozidel jsme zaznamenali významný pokrok, nákladní doprava zaostává. Trh nabízí především elektrické tahače, ale společnost Range Energy se rozhodla jít trochu jiným směrem a zaměřit se na přívěsy, což může urychlit zavádění ekologičtějších možností v nákladní dopravě.
Přístupem se odlišuje od konkurence
Přívěsy Range Energy jsou napájeny bateriemi a jsou inteligentně navrženy tak, aby se „poháněly“ samy, čímž se snižuje zatížení tahače. Provozní účinnost zvyšuje také schopnost samočinného chlazení a napájení komunikačních a bezpečnostních systémů. Od konkurence, jako jsou Volvo a Tesla, se kalifornský startup kromě toho odlišuje také schopností vyrábět baterie podobné velikosti, jakou mají baterie v osobních elektromobilech. Navíc jsou návěsy kompatibilní s dieselovými i elektrickými tahači, což by mohlo být dobrou volbou pro mnoho společností při přechodu na ekologičtější vozové parky a plnění náročných cílů udržitelnosti. Podle generálního ředitele Aliho Javidana by tato integrace mohla snížit miliony emisí ročně a ušetřit firmám značné náklady na palivo. To potvrzují i loňské testy společnosti Mesilla Valley Transportation Solutions. Podle nich mohou návěsy Range Energy ušetřit více než 36 % paliva, přičemž byly testovány při maximální rychlosti a v různých scénářích.
Nápad, který zaujal soukromý i veřejný sektor
Na základě cíle dekarbonizace nákladní dopravy a prokázání životaschopnosti svých systémů již společnost Range Energy uzavřela několik partnerství. Podle serveru Businesswire chce společnost Dot Transportation, největší distributor potravin v Severní Americe, v rámci pilotního projektu vyhodnotit potenciál chladírenských návěsů, zatímco společnost Northern Refrigerated Transportation již testuje návěsy v Kalifornii. Range Energy mezitím rozšířilo svou spolupráci i do veřejného sektoru. Iniciativa South Coast Air Quality Management District’s Air Pollution Control Agency se věnuje výrobě a vývoji technologií pro nákladní vozidla těžší než 33 000 liber (více než 13 600 kg). S cílem dále podpořit zavádění systému elektrických přívěsů zahájila společnost Range Energy činnost poradního sboru prodejců. Ten je složen z prodejců, jejichž odborné znalosti využívá startup k expanzi na trhu a urychlení zavádění udržitelných technologií.
Ekologickou dopravu brzdí řada faktorů
Elektrické návěsy by přitom mohly vyřešit alespoň některé z problémů, kterým čelí nákladní doprava při přechodu na udržitelnou dopravu. Nevýhodou elektrických tahačů je, že potřebují více energie a delší dobu nabíjení, což dále ztěžuje omezená dostupnost dobíjecích stanic. Výše zmíněná společnost Northern Refrigerated Transportation považuje návěsy Range Energy za výhodnější, protože je lze nabíjet i během běžného nakládání, což zvyšuje efektivitu. Nicméně další problémy přetrvávají. Zřízení nabíjecích sítí je nákladné a časově náročné, nemluvě o tom, že počáteční náklady na vozidla také nejsou nejnižší.
Zatímco náklady na dieselový nákladní automobil mohou podnik přijít zhruba na 180 tisíc USD, v případě elektrického nákladního automobilu by to bylo více než 400 tisíc USD. Problémem jsou také samotné baterie, které jsou těžké a snižují nosnost nákladního vozidla. Stejně jako u osobních elektromobilů může firmy odradit nižší dojezd a spolehlivost baterií v různých povětrnostních podmínkách, což přímo ovlivňuje výkonnost. V neposlední řadě existují naléhavé otázky týkající se udržitelnosti výroby baterií, včetně těžby zdrojů a recyklace.
Evropská unie zavedla nová pravidla
Těžká nákladní vozidla (HDV), mezi něž patří nákladní automobily a autobusy, mají zásadní význam pro celosvětový obchod a dopravu. Pro životní prostředí však představují výzvu, kterou je třeba řešit prostřednictvím norem a inovací. Při pohledu na Evropskou unii představují emise z HDV v odvětví silniční dopravy podle Evropské komise více než 25 % celkových emisí, zatímco na celkové emise z HDV připadá podíl 6 %. Řešením by měly být revidované předpisy programu Fit for 55, které vstoupily v platnost letos v červnu. Ty stanovují snížení o 45 % do konce tohoto desetiletí, o 65 % do roku 2035 a o 90 % do roku 2040. Cílem EU je nejen snížit emise, ale také podpořit trh s vozidly s nulovými emisemi, usnadnit rozšiřování nabíjecí infrastruktury a zajistit čistší a udržitelnější energetickou síť a další. [1]
Olívia Lacenová, hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd.
[1] Výhledová prohlášení vycházejí z předpokladů a aktuálních očekávání, která mohou být nepřesná, nebo ze současného ekonomického prostředí, které se může měnit. Taková prohlášení nejsou zárukou budoucí výkonnosti. Zahrnují rizika a další nejistoty, které je obtížné předvídat. Výsledky se mohou podstatně lišit od výsledků vyjádřených nebo naznačených v jakýchkoli výhledových prohlášeních.
Foto: FB Range Energy