Holešovická tržnice v roce plném změn. Projekční práce, revitalizace, nový program i vizuální identita

Holešovická tržnice má za sebou rok plný změn a proměn, které s sebou přineslo nejen převzetí areálu do správy městské společnosti Výstaviště Praha, a.s. Vzhledem k plánovaným rozsáhlým investicím ze strany města byly započaty první revitalizační úpravy prostor areálu na základě veřejné soutěže s názvem Meziprostory Pražské tržnice. Došlo k veřejné soutěži na dodání nové vizuální identity, která obnášela i finální proměnu názvu areálu na Holešovická tržnice, a vlastní programové oddělení nabídlo desítky úspěšných akcí s tisíci návštěvníky. Areál pro všechny generace, areál pro nákupy, relax, byznys, kulturní i společenské vyžití – takový plán bude rozvíjen také v roce 2023 a v dalších letech.

Tržnice pod novou správou v době proměn

Holešovická tržnice generovala v loňském roce z pronájmů a akcí zisk bezmála 45 milionů korun. V areálu proběhlo čtyřicet dva akcí třetích stran a čtyřicet sedm vlastních. V některých halách již byla započata částečná nebo úplná rekonstrukce, k jiným byla zadána projektová či architektonická dokumentace. V letošním roce budou pokračovat již započaté rekonstrukční práce v hale 4, budově bývalé burzy, která se v následujících letech promění v nové místo pro setkávání Pražanů.

„Holešovická tržnice má za sebou náročný rok, zejména co se týče celkového uspořádání a fungování, kdy k prvnímu červenci loňského roku postupně přešla do správy akciové společnosti Výstaviště Praha. Myslím, že jsme tento proces zvládli velmi dobře a oba týmy, jak Tržnice, tak Výstaviště, se rychle sžily. Prakticky od počátku tak můžeme společně pracovat na dalším rozvoji obou areálů, kdy Výstaviště zůstává zejména volnočasovým areálem a Tržnice primárně místem pro prodej, služby, ale i kulturu a setkávání lidí. Právě toto rozdílné zaměření obou areálů je pro nás na jednu stranu výzva, zejména v komunikaci, zároveň nám však dává do rukou silnou výhodu a pozici na trhu směrem k široké veřejnosti i byznysovým partnerům,“ komentuje změny Holešovické tržnice Tomáš Hübl, předseda představenstva Výstaviště Praha, a.s.


Vedle nové struktury spravování areálu Holešovické tržnice došlo k dalším důležitým krokům v plánovaných proměnách Tržnice. Město Praha a správa areálu vyhlásily veřejné soutěže na proměnu meziprostor a zcela novou vizuální identitu. Prvně zmíněná veřejná mezinárodní architektonicko-krajinářská soutěž na podobu veřejných prostranství Tržnice s názvem „Meziprostory Pražské tržnice“ přinesla vítězství pražskému Studiu Perspektiv. Na podzim loňského roku byly zahájeny práce na projektu Meziprostory Pražské tržnice a došlo k připomínkování a projednání koncepce původního soutěžního návrhu se správou Tržnice, jednotlivými dotčenými orgány a institucemi. Prezentace tohoto upraveného konceptu proběhne v polovině února a během několika týdnů se k projektu připojí také přizvané profesní týmy. Na konci června 2023 bude zadavateli představen hrubopis návrhu stavby k připomínkování. Projekční práce nyní budou trvat zhruba tři roky, samotné úpravy se pak uskuteční po etapách. Nové podoby první části Tržnice by se mohli návštěvníci dočkat zhruba v roce 2027.

Ve druhém případě se jednalo o soutěž na novou vizuální identitu areálu pořádanou organizací Czechdesign, ve které zvítězili designéři Josefína Karlíková a Matej Vojtuš. S novým vizuálním stylem se návštěvníci setkávají od prosince loňského roku v samotném areálu i v online komunikaci značky. Velmi zásadní změnou bylo také přejmenování areálu i tramvajové zastávky na Holešovickou tržnici.

„Za největší úspěch u Holešovické tržnice považuji za poslední čtyři roky to, že jsme tento městský areál začali postupně oživovat a celkově nastartovali péči o tuto kulturní památku. Bylo potřeba seskládat mnoho dílků skládačky, aby veřejnost pocítila změnu k lepšímu. Městu se podařilo převzít areál po vleklých soudních sporech, pověřit její správou osvědčenou městskou společnost Výstaviště Praha, rozjet řadu projekčních i rekonstrukčních prací, vyčistit areál od černých staveb a nastavit směr kultivace jejího veřejného prostoru. Udělali jsme spoustu drobných kroků a podařilo se dotáhnout i klíčové projekty jako je v uplynulém roce zahájení rekonstrukce budovy Burzy a mezinárodní soutěž na podobu veřejných prostorů. Nejvíc potěšující ale je, že si do Tržnice na bohatý program i za službami nachází cestu stále více Pražanů,“ komentuje náměstek primátora hl. m. Praha pro oblast financí a rozpočtu Pavel Vyhnánek.


Vlastní programová nabídka i desítky akcí třetích stran  

Stejně jako Výstaviště Praha má i Holešovická tržnice své vlastní programové oddělení, které vedle spolupráce na akcích třetích stran přináší vlastní originální program. Ten v loňském roce navštívilo více než 17 500 návštěvníků v rámci 47 vlastních akcí. Mezi nejúspěšnější patřily „nulté” ročníky oslav Dne dětí a Mexického svátku mrtvých nebo festivalu UKA Ukrajinu!, na které se mohou návštěvníci těšit i v letošním roce.

„Za celý tým Holešovické tržnice můžu říct, že jsme byli potěšeni zájmem o akce, které se mají do budoucna stát osou každoročního programu v areálu. Ty největší z nich přilákaly více než tři tisíce návštěvníků,“ říká Michal Tošovský, programový ředitel Holešovické tržnice a dodává: „V letošním roce proto chceme potvrdit ohlas Mexického svátku mrtvých a úspěšných akcí pro rodiny s dětmi – Den dětí a Back to School. S velmi hezkou odezvou se setkala i akce Pražská produkce, kde se mohli návštěvníci dozvědět mnohé o pěstování ovoce a zeleniny ve velkých městech. I tu najdou návštěvníci Tržnice v letošním programu. Chybět nebudou ani oblíbené prodejní festivaly třetích stran, jako je MINT Market, festival mini nebo LEMARKET či týdenní „udržitelný obchoďák“ SWAP Prague. Velkou výzvou letošního roku je Pražské Quadriennale, které se tentokrát koná právě v Tržnici.“

K celkově nejúspěšnějším akcím třetích stran, tedy podnájemců Holešovické tržnice, kterých se uskutečnilo v uplynulém roce čtyřicet dva, pak kromě zmíněných akcí patřily například Mercedes Benz Prague Fashion Week, Prague Beer Fest či Prague Coffee Festival, měsíční pop-up klub NEONE, Pálenka fest, vernisáž Lény Brauner nebo výstava Světy české animace.

Důležitou součástí programové nabídky Holešovické tržnice jsou pak trvalí nájemci Jatka 78, Trafo Gallery, Rock Opera Praha a SaSaZu, kteří každoročně přináší řadu divadelních či hudebních premiér a vernisáží a starají se o každodenní kulturní náplň v areálu.

Hala 22 – místo pro setkávání seniorů, maminek i šéfkuchařů

V hale 22 vznikne v letošním roce klidová zóna pro návštěvníky a také několik dalších dílčích úprav pro pohodlnější nakupování zákazníků. „Hala 22 je tak trochu svět sám pro sebe, kde se setkávají doslova všechny generace a nejrůznější profese. Denně zde nakupují jak třeba senioři nebo maminky na mateřské, tak i šéfkuchaři nejlepších restaurací z Prahy, kteří si pochvalují zejména možnost poznat svého dodavatele, na místě ochutnat potraviny přímo od zdroje, ze kterých následně vaří, a v neposlední řadě si domluvit objednávky přesně dle svých potřeb. Hala 22 si proto určitě zaslouží naši pozornost a její postupné zvelebování pro pohodlné nákupy je jistě na pořadu dne,“ shrnuje Tomáš Hübl.

Noví nájemci a širší nabídka služeb

Areál Holešovické tržnice uvítal v roce 2022 některé nové nájemce a nejinak tomu bude i letos. V loňském roce to byla zejména už nyní oblíbená Opravárna, která je šetrná nejen k finančnímu rozpočtu většiny domácností, ale také k přírodě, protože navrací život domácím spotřebičům, které by jinak byly odsouzeny k vyhození. Obchod Gizmania pak potěšil milovníky sportu a pohybu, kteří zde zakoupí nové koloběžky, najdou zde však i oblečení, doplňky a servisní služby.

Na počátku února tohoto roku pak areál uvítá další obchod, a to Dogg.cz, kde najdou zákazníci a majitelé psích domácích mazlíčků řadou designových, chytrých a zdravých výrobků, které jsou pečlivě testovány, než jsou umístěny do nabídky obchodu. Většina vychytávek pro pejsky pochází od lokálních výrobců a z evropských manufaktur.

Foto: archiv Výstaviště Praha

You may also like...