Kampaň Asociace lesních mateřských školek Venku je bezpečně

Dnem 3. května začala kampaň Asociace lesních mateřských školek VENKU JE BEZPEČNĚ, jejímž cílem je otevření veřejné diskuse i cílené osvěty na téma  bezpečného pobytu s dětmi v přírodě, kam patří i příprava dětí do života a postupné  seznamování dětí s rizikovými situacemi pod dozorem dospělých. Asociace lesních  mateřských škol představuje, jak lze s rizikem pracovat, aby pro dítě nebylo hazardem,  ale přínosnou zkušeností. 

Dne 3. května se již počtvrté napříč kontinenty slaví Mezinárodním dnem lesních mateřských škol v zemích, ve kterých jsou lesní mateřské školky samozřejmou součástí výchovy dětí. Start kampaně Venku je bezpečně je právě proto stanoven na tento den:

„Chceme ukázat, že pokud jsou nastavená jasná pravidla, jsou činnosti v přírodě bezpečné  a děti se zároveň naučí důležité návyky. Získají zkušenost, jak funguje jejich tělo, jak zvládat  náročnou situaci. Děti z lesních školek předchází riziku tím, že se učí s ním zodpovědně  pracovat. Je mnohokrát vyzkoušeno, že děti si poradí, třeba si i vzájemně pomohou, když jim k tomu dáme prostor a důvěru, což jsou klíčové podmínky volné hry. Žádný obrázek ani  video tuto zkušenost nenahradí. Samozřejmě není vhodné dítě vystavovat neúměrnému riziku, ale vždy posoudit, zda se  jedná o bezpečnou výzvu,” říká předsedkyně Asociace lesních mateřských škol, Tereza Valkounová.

Snad až „stylově“ připadá jak start kampaně Venku je bezpečně, tak Mezinárodní den  lesních mateřských školek přesně na termín, kdy se (nejen lesní) školky znovu pro děti  otevírají po uzavření v rámci koronavirových opatření a aktivita tak získává předtím  nečekanou souvislost.

KAMPAŇ VENKU JE BEZPEČNĚ

PŘEDSUDEK: Děti jsou nešikovné, pozor, aby nepracovaly s ostrými nástroji, mohly by se  zranit!
PŘÍRODNÍ PEDAGOGIKA: “Ve školce se učíme pracovat s nožem”

PŘEDSUDEK: Děti jsou nešikovné, pozor, nemohou lézt vysoko, spadnou, poraní se!
PŘÍRODNÍ PEDAGOGIKA: “Ve školce trénujeme lezení, v přírodě je mnoho příležitostí  kam lézt a když spadnu, tak do měkkého.”

PŘEDSUDEK: Oheň je pro děti nebezpečný, pozor, nesmí se k němu ani přiblížit!
PŘÍRODNÍ PEDAGOGIKA: “Ve školce sedíme u ohně a víme, co umí”

PŘEDSUDEK: Venku je často zima, děti mohou nastydnout /onemocnět / umazat se.
PŘÍRODNÍ PEDAGOGIKA: “Ve školce se učíme obléknout i do zimy nebo do mokra  a víme, že se kdykoliv můžeme převléknout.“

„Pravidla fungují na předpokladu, že pokud se děti naučí s riziky bezpečně pracovat, nestane se, že se v budoucnu ocitnou v mnohem rizikovější situaci způsobenou neznalostí.  Bezpečné riziko je tak vnímáno jako přirozená součást dětské hry, které poskytuje příležitosti  pro výzvy, zkoumání hranic a poznávání rizika. ALMŠ představuje pravidla, jak se dá  pracovat s přirozeným rizikem tak, aby se všichni cítili bezpečně,“ říká Tereza Valkounová (ALMŠ).

Drobná data:

  • První lesní mateřská škola vznikla v roce 1954 v Dánsku
  • Aktuální počet členů Asociace lesních MŠ: 140
  • Aktuální počet lesních mateřských školek v sousedním Německu: 2 500
  • Oslavy připadají na den 3. května, kdy se v roce 1993 otevřela první oficiálně uznaná lesní mateřská škola v německém Flensburgu
  • Asociace lesních MŠ funguje již 10 let

Ve kterých zemích se provozují lesní mateřské školy:

Německo, Dánsko, Francie, Švýcarsko, Česko, Švédsko, Holandsko, Slovinsko, Spojené  království/Británie, Rumunsko, Itálie, USA, Turecko, Španělsko, Japonsko, Jižní  Korea, Čína, Vietnam, Lucembursko, Finsko, Polsko, Kanada…

Print Friendly, PDF & Email

You may also like...