Na ostravském festivalu architektury Pulse byl dnes otevřen Study Room Jana Kaplického

Pásku symbolicky přestřihli ve čtvrtek 2. května 2024 Eliška Kaplický Fuchsová, Helena Koenigsmarková a Miloš Štěpař. Veřejnost tak má možnost cítit inspirativní prostředí, ve kterém architekt Jan Kaplický tvořil. Study Room Jana Kaplického je autentickým prostorem zařízeným unikátním nábytkem Jana Kaplického a množstvím architektových osobních předmětů, a to i těch, které jemu samému připomínaly jeho rodiče.

Idea Study Room-u vznikla při společné snaze, nyní emeritní ředitelky Uměleckoprůmyslového musea v Praze, PhDr. Heleny Koenigsmarkové a Elišky Kaplický Fuchsové, presidentky Nadačního fondu Kaplicky Centre, vedoucí k záchraně knižního fondu, jenž Jan Kaplický za dobu svého života a úspěšného působení jeho studia Future Systems, vytvářel.

Otevření Study Roomu proběhlo v rámci programu multižánrového fest1valu v Dolních Vítkovicích. 

Po vstupu do naprosto souznivého jednání se zakladatelem platformy PULSE, Milošem Štěpařem, a zástupci Uměleckoprůmyslového musea se myšlenka po šesti letech příprav zhmotnila. „Přátelé Jana Kaplického, architekt Jakub Cigler a autor obsahové a grafické koncepce Alan Záruba se postarali o vytvoření prostoru, evokujícího dojem „Teď tady byl!““ poznamenal k tomuto významnému počinu Jozef Lucák, ředitel Nadačního fondu Kaplicky Centre.

Ve Study Room-u najdete ikonické sofa parafrázující pojem pohodlí a styl, kde uprostřed něj může návštěvník obdivovat kousky z designové tvorby Jana Kaplického a jeho Future Systems, první návrh Champagne Bucket-u a originální skleničku. Hned vedle doslovně posadí do židle architektova pracovna s výhledem na část vlastního knižního fondu, inspirativní fotografie, ale hlavně křivky své druhé ženy. Stolu dále vévodí červený psací stroj Olivetti, kterým část svého života architekt komunikoval.


Do prostoru vede nepřehlédnutelný futuristický vstupní otvor, vytvářející dojem zpřítomnění Kubrickovy Odysei, který zdobil byt Deyana Sudjice, emeritního ředitele Design Musea v Londýně. Kombinace všeho tak startuje tzv, inspiromat, jenž architektonického a designového génia architekta přenáší na ty, kteří se chtějí múzou Jana Kaplického nechat rovněž políbit.

Není umění nabývat, ale předávat. Poskytnout část archivu Jana Kaplického a Future Systems bylo pro tento účel naprostou samozřejmostí působící radost. A jsem neskonale pyšná na to, že v době 16leté dospělosti nadačního fondu, který jsem s Johanem zakládala v roce 2008, můžu bez nadsázky vyslovit jeho pověstné „Fly high“, protože tento, na evropské poměry unikátní projekt tuto ambici naplňuje.“ dojatě poznamenala po dnešním openingu Eliška Kaplický Fuchsová.

Jsem nadšen z toho, že se PULSE mohl stát tím pravým partnerem, který pomohl k realizaci projektu, jenž několik let dozrával v představách Elišky Kaplický Fuchsové a bývalého i nového vedení Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Vytvoření tohoto unikátního prostoru, který je mimochodem navržen tak, aby mohl cestovat po světě, je metaforou významu platformy Pulse. Ta má v mezinárodním měřítku propagovat  a rozvíjet  architekturu a design všemi  dostupnými  inovativními  prostředky.“ potěšeně komentoval otevření Study Room Miloš Štěpař, zakladatel PULSE.

„Idea Study Room-u Jana Kaplického vznikla ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým museem již před více lety, když jsme přebírali ke zpracování jeho osobní knihovnu. Díky rychlé a úspěšné aktivitě Nadace, Pulse a musea, si tak již můžeme představit, jak bude tento koncentrovaný životní styl Jana Kaplického vypadat v trvalé instalaci v muzeu v Praze a z toho mám i já osobně velkou radost.“ konstatovala emeritní ředitelka Uměleckoprůmyslového musea, PhDr. Helena Koenigsmarková.

Expozice bude své návštěvníky vítat ve vítkovickém Gongu do přelomu roku 2024/2025. Poté se přesune do Uměleckoprůmyslového musea v Praze, kde se po několika funkčních a obsahových změnách musejní stálou expozicí. Průběh festivalu PULSE provází i výstava Drawings obsahující Kaplického výkresy, originální stůl ze studia Future Systém a modelu nerealizovaného Rejnoka.

Jozef Lucák, ředitel Nadačního fondu Kaplicky Centre

You may also like...