Slavnostní zahájení koncertní sezony SOČRu (nejen) s Beethovenem
V pátek 25. září se SOČR po delším čase vrátí na pódium Dvořákovy síně Rudolfina. S ohledem na nepříznivou a zhoršující se epidemiologickou situaci v České republice a po vážné úvaze se vedení orchestru rozhodlo změnit program zahajovacího koncertu 94. sezony, aby
z preventivních důvodů snížilo rizika spojená s šířením koronaviru. Symfonický orchestr připravil program pouze instrumentální, avšak neméně atraktivní. Úvodní skladba Toshia Hosokawy zůstává v programu beze změny. Letošní Beethovenovo 250. výročí narození si připomeneme jeho První symfonií. Vrcholem večera bude nesporně Dvořákův Violoncellový koncert h moll, jedno z nejslavnějších a nejhranějších děl klasické hudby v podání špičkového violoncellisty Albana Gerhardta.
Toshio Hosokawa patří mezi asijskými umělci k těm, kteří se školili a inspirovali v západní Evropě, zároveň ale nacházejí řadu podnětů i v tradicích hudby své země. Studoval v Berlíně u Ysanga Yuna, pak ještě ve Freiburgu; zúčastnil se letních kurzů v Darmstadtu, mekce avantgardní hudby, později tam působil jako lektor. Po návratu do Japonska založil Mezinárodní seminář soudobé hudby v Akijošidai a festival v Jamaguči. Řadu let byl rezidenčním skladatelem Tokijského symfonického orchestru a v Tokiu vyučoval i na vysoké hudební škole. Přijímá vlivy nejen z japonské dvorské hudby, ale také z umění kaligrafie a divadla nó. Jeho skladby se hrají na prestižních festivalech. Meditace vznikla k uctění obětí tragédie velmi brzy po zemětřesení na objednávku jihokorejského hudebního festivalu Tongyeong International. Měla tam premiéru v březnu 2012 v provedení Festivalového orchestru a pod taktovkou Alexandera Liebreicha.
První z Beethovenových symfonií zazněla v premiéře při jeho autorském koncertě v dubnu roku 1800. Je to pokojná a bezstarostná skladba, ale i tak vyvolala odmítavé reakce. Bylo jasné, že autor má talent, ale vyčítalo se mu, že „karikuje Haydna“ a že nechává až příliš volný průchod „nevhodným výbuchům domýšlivé arogance“. Z dnešního pohledu a s vědomím dalšího vývoje skladatelova rukopisu se takové soudy jeví úsměvně. Ve své První ještě rozhodně nedospěl k úplnému osvobození od tradičních řešení, vliv Haydna a Mozarta je jasný.
Očekávatelným vrcholem večera bude Dvořákův Koncert pro violoncello a orchestr h moll z roku 1895, doklad mistrovy skvostné tvůrčí invence. Stejně jako další skladby zrozené na americké půdě má i on osobité intonační a výrazové zabarvení. Sólový part mimořádně vysokých technických nároků přednese Alban Gerhardt, který už bezmála tři dekády oslovuje publikum na celém světě mimořádnou muzikálností, podmanivým projevem a neutuchající uměleckou zvídavostí. Má výjimečný dar představovat známé partitury v novém světle a zároveň chuť rozkrývat dosud neznámý repertoár minulých staletí i současnosti.
Ke svátečnímu prožitku koncertu ve Dvořákově síni jistě přispěje i očekávání publika, které „své“ rozhlasové symfoniky vyslechne v živé produkci poprvé od března t. r.
PROGRAM:
Toshio Hosokawa (1955) Meditace. Obětem tsunami z března 2011
Ludwig van Beethoven (1770–1827)
Symfonie č. 1 C dur, op. 21
Antonín Dvořák (1841–1904)
Koncert pro violoncello a orchestr h moll, op. 104
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Alexander Liebreich, dirigent
Alban Gerhardt, violoncello
DVOŘÁKOVA SÍŇ RUDOLFINA, PÁTEK 25. ZÁŘÍ V 19.30 HODIN
Přímý přenos koncertu vysílá ČRo Vltava
Záznam koncertu vysílá ČRo D-dur / 30. září / 20.00
Foto: Sammy Hart, Vojtěch Brtnický