Svatomartinské hody nám závidí celý svět

Spojení mladého vína s husími specialitami se již pevně usadilo v českém gastronomickém kalendáři a na sv. Martina se rok od roku těší stále více lidí. Přestože jde o starý historický rituál, k jeho obnově došlo až v roce 2005, kdy se do propagace unikátního svátku pustil Vinařský fond. Letos se tak od 11. listopadu můžete těšit již na 17. ročník martinského hodování.

Tradice Svatomartinského vína sahá až na dvůr císaře Josefa II. Již tehdy bylo zvykem připíjet si na den svatého Martina poprvé novým vínem. V tento den totiž vinařům, kteří hospodařili u větších sedláků, končila služba. Její pokračování se na další rok dojednávalo při skleničce prvního vína z podzimní sklizně a nad pokrmy z pečené husy a koláči,“ vysvětluje kořeny svatomartinských hodů hlavní someliér Salonu vín Marek Babisz.

Svatomartinská vína jsou vína aktuálního ročníku, tedy mladistvě ovocná, svěží a aromatická. Připravují se ze šesti odrůd – Müller Thurgau, Muškát moravský a Veltlínské červené rané u bílých vín, Svatovavřinecké a Modrý Portugal u červených a růžových, a pak ještě Zweigeltrebe výhradně jen pro růžové víno. Svatomartinská vína mají nižší obsah alkoholu a velmi dobrou pitelnost, díky níž si získávají stále více fanoušků. Každý rok se u nás připraví a prodají zhruba dva miliony lahví.

Svatomartinská vína se díky své lehkosti a pitelnosti dobře párují s celou řadou pokrmů. „Červená Svatomartinská vína se kromě tradiční pečené husy hodí i k dalším pečeným a dušeným masům nebo delikátní úpravě zvěřiny. Bílá si zase rozumí s rybami, jemnou drůbeží, ale i se studenou kuchyní, tedy se zeleninovými saláty, paštikami či sýry. Růžová vína ideálně doprovodí třeba výraznější úpravy drůbeže a těstovin,“ vypočítává ideální snoubení svatomartinských vín s jídlem Marek Babisz.

Logo svatého Martina na koni ale nemohou nést jakákoli vína uvedených odrůd, ale jen ta, která prošla odborným hodnocením a na základě své kvality si právo používat logo a označení svatomartinské víno zasloužila.

You may also like...