V Praze budou jezdit koloběžky Bolt. Parkovat budou moci jen na vyhrazených místech

Vedle zelených elektrokol Bolt budou Prahu nově brázdit také sdílené koloběžky této platformy. Stejně jako kola bude i je možné si vypůjčit pouze na dedikovaných stáních, mimo která aplikace nedovolí jízdu ukončit. V říjnu minulého roku se po Praze rozjely elektrokola Bolt, která jsou nyní k dispozici na více než 500 místech pečlivě vybraných v součinnosti s magistrátem a městskými částmi. Na těchto i několika nově zřízených virtuálních stáních, viditelných prostřednictvím aplikace Bolt, se od poloviny července začnou objevovat také elektrické koloběžky Bolt. Po městských částech Praha 1 až Praha 10 jich platforma rozmístí stovky kusů s tím, že podle poptávky v daných lokalitách se bude počet stanovišť i strojů upravovat. 

Koloběžky stejně jako elektrokola Bolt si lze vypůjčit přes aplikaci dostupnou na Google Play i App Store, jejímž prostřednictvím uživatel stroj odemkne naskenováním QR kódu na něm umístěném. Minuta jízdy na kole nebo koloběžce bude nově stát 2,50 Kč. Takže desetiminutová jízda, což je průměrná délka výpůjčky, vyjde na 25 Kč. Platba za půjčení stroje je uživateli po ukončení jízdy automaticky stržena z karty uložené v aplikaci. Koloběžka jezdci ovšem nedovolí jízdu ukončit, pokud se stroj nenachází na jednom z parkovacích stanovišť. Ta se zpravidla nacházejí u cyklostojanů nebo na místech, kde je dostatek místa.

Vedle řádného parkování koloběžek je prioritou platformy Bolt také bezpečnost jejich provozu. Proto se před zahájením první jízdy uživateli zobrazí zásady bezpečného pohybu v městském provozu, a to z části také v hlasové formě, což dále zvyšuje bezpečnost jízdy. Například omezení rychlosti v určitých ulicích si tak jezdec nemusí zjišťovat na telefonu, ale dozví se za jízdy přímo od koloběžky. Stroje, které budou nasazeny v Praze, hovoří česky, slovensky a anglicky v závislosti na nastavení aplikace. Podobně jako kola nejsou ani koloběžky Bolt určeny k ježdění po chodnících, ale patří na cyklopruhy, cyklostezky či silnici.

„Uvedení našich elektro koloběžek jsme pečlivě vyjednali se samosprávou stejně, jako to děláme v jiných městech nebo jak jsme před třičtvrtě rokem dojednali spuštění elektrokol Bolt. Na stejných, pevně daných stanovištích tak pouze k elektrokolům přibydou koloběžky. Princip, na kterém je naše služba založena, minimalizuje to, že se naše koloběžky budou válet po chodnících, v parcích a podobně. Nanejvýš ve velmi nepravděpodobném případě, že někdo koloběžku poškodí a rozbitou nechá ležet, kde ji naši lidé ovšem v řádu hodin najdou a odklidí,” vysvětluje Martin Zajíc, manažer pro elektrická kola a koloběžky Bolt pro Českou republiku. 

V České republice jsou koloběžky Bolt nyní dostupné v deseti městech. Jen letos spustila platforma Bolt koloběžky kromě Prahy také v Brně, Ostravě, Liberci, a během léta se tak stane v několika dalších městech po celé republice. Platforma tak plní svůj závazek stát se v roce 2021 největším poskytovatelem služeb mikromobility v Evropě, provozující 130 tisíc koloběžek ve více než sto městech. 

You may also like...